X

 

Het nieuwe Facebook

Gemiddelde leestijd: 10 min | 26-03-2020 | ROS Consultancy

 

De nieuwe update voor Facebook is uit! Facebook heeft al eerder laten doorschemeren dat ze de lay-out graag wilde vernieuwen. ROS Consultancy neemt je mee in hoe je persoonlijke Facebookprofiel pagina, je feed, de watch en andere pagina’s er binnenkort uit zullen zien!

Snel het antwoord op je vraag:
Hoe ziet mijn persoonlijke Facebook profiel eruit?
Hoe ziet de Facebook feed eruit?
Dark mode Facebook
Hoe ziet het nieuwe Facebook Watch eruit?
Hoe ziet het nieuwe Facebook Marketplace eruit?
Hoe zien de nieuwe Facebookgroepen eruit?
Hoe ziet het Facebook Gamen eruit?

 

Blog over de nieuwe update van Facebook

 

 

 

#1 Hoe ziet mijn persoonlijke Facebookprofiel eruit?

We beginnen met het persoonlijke Facebookprofiel. Waar er bij de feed meerdere grotere veranderingen in lay-out en mogelijkheden zijn, zijn de veranderingen bij je persoonlijke profiel in mindere mate zichtbaar. 

We zien vooral dat Facebook je profiel gemakkelijker maakt. Er worden grotere knoppen gebruikt voor de opties: tijdlijn, info, vrienden, foto’s, archief etc. Je profielfoto staat vanaf heden in het midden van je profiel met hieronder de mogelijkheid om je biografie toe te voegen. Het profiel ziet er met deze veranderingen frisser uit.

De enige opvallende verandering hier is dat je vanaf nu gemakkelijker je eigen profiel als bezoeker kunt zien. Hiermee kan je bekijken of je de privacyinstellingen zoals je deze hebt ingesteld ook daadwerkelijk zo zijn als dat je wilt dat ze zijn ingesteld. We hebben deze optie voor je omcirkeld in de onderstaande afbeelding.

 

Wat betreft functionaliteiten, hier zitten de grote wijzigingen. Je kon vanuit je eigen Facebookprofiel al naar de feed, maar nu kun je ook rechtstreeks naar Facebook Watch, Marketplace, groepen en games. Het is duidelijk dat Facebook hier meer aandacht op wil richten.

 

Ook zien we dat de grote zoekbalk van Facebook verkleind is.

 

 

 

#2 Hoe ziet de nieuwe Facebook feed eruit?

Facebook feed (tijdlijn): De feed is de tijdlijn van Facebook. Wanneer je inlogt op Facebook wordt deze pagina als eerste getoond. Op de feed zie je de nieuwste berichten van je vrienden, pagina’s die je volgt en/of andere berichten die aangepast zijn naar je interesses.
 

We zien hieronder twee afbeeldingen: één met de bestaande feed en één met de nieuwe feed.

 

Het eerste wat ons opvalt is dat Facebook de complete vormgeving heeft aangepast. Waar het bij de ‘oude’ Facebook soms lastig was om iets te vinden is dit bij de nieuwe versie een stuk gemakkelijker.
 

Je ziet dit ook terug bij de mededeling van Facebook, ze willen het gebruikersgemak verbeteren:  

''Welkom bij het vernieuwde, vereenvoudigde Facebook.

We werken hard aan verbetering voor deze ervaring en willen graag je feedback horen.

 

- Schakel de donkere modus in om je ogen rust te geven.

- Snellere laadtijden betekenen dat je sneller op de hoogte bent.

- Dankzij grotere lettertypen en vereenvoudigde lay-outs kun je dingen gemakkelijker vinden''. (Zie afbeelding 2 hieronder)

 


 

De verandering op de Facebook feed uitgelicht:

1. Logo (huisstijl): Het logo linksboven, we zien dat Facebook deze heeft vernieuwd samen met de favicon. Het logo was voor de Facebook app-gebruikers al langer zichtbaar, maar nu is het ook voor de desktopgebruikers zichtbaar.

2. Snelkoppelingen: De snelkoppelingen omcirkelt op afbeelding 2, waren te uitgebreid bij de oude versie. Facebook heeft deze teruggebracht tot een kleiner aantal.

3. De 5 opties: Bij de oude versie van Facebook was de keuze aan opties een stuk ruimer. We zien dat Facebook bij de nieuwe versie een duidelijke keuze heeft gemaakt in waar de focus ligt.  Deze vijf punten zijn:

A. Feed
B. Watch
C. Marketplace
D. Groepen
E. Games


4. Instellingen en meer: Rechtsboven in de pagina (afbeelding 2) zie je de opties om naar je persoonlijke pagina, chatberichten of andere instellingen te gaan. Het plusje (+) is om feedback te geven op de nieuwe vormgeving van Facebook. Facebook zal deze optie (waarschijnlijk) niet bij iedereen geven.

 

TIP: Wist je dat je de tijdlijn van jouw profiel kan beïnvloeden en deze zelf kan samenstellen? Hiermee bepaal je zelf wat je op Facebook ziet. Dit kun je doen via: Mijn Facebook algoritme/feed aanpassen.

Lukt dit niet? Stuur ons dan een berichtje via Instagram of vul ons contactformulier in.

 

 

Facebook dark mode

Yes! Daar is die dan, de dark mode voor Facebook. Nadat Facebook de update voor onder andere Instagram al eerder had uitgerold (waar de dark mode mogelijk is), kon het platform Facebook niet lang achterblijven.


Je krijgt bij deze overgang de keuze om te kiezen tussen de light mode of de dark mode. Geen zorgen, je kunt dit altijd veranderen. Mocht je hier niet uitkomen, dan kun je ons altijd een berichtje sturen voor ondersteuning bij Facebook. Hieronder staan twee afbeeldingen van hoe de dark mode eruitziet.

 

 

 

#3 Facebook Watch

Facebook Watch! De derde verandering die we bespreken is Facebook Watch, voor onze lezers die niet bekend zijn met deze dienst of er geen gebruik van maken, leggen we graag uit wat deze Facebook dienst inhoudt.

Facebook Watch is de ‘video on demand’ dienst van Facebook. Deze dienst combineert de geüploade video’s van gebruikers met premium content. Het geeft contentmakers de mogelijkheid om hun eigen korte/lange video’s te uploaden, maar het bevat ook komedie, drama en nieuwsprogramma's. De dienst is gratis!

Het enige wat je nodig hebt is, je raad het al.. een Facebook account.
Met Facebook Watch, gaat Facebook de strijd aan met grote platformen, zoals Youtube (van Google) en Netflix.

Veranderingen van de lay-out en functionaliteiten voor Facebook Watch zijn er nauwelijks. Wij vermoeden dat de grote veranderingen hiervoor nog gaan komen. Veranderingen van zowel de startpagina, series, live en de opgeslagen video’s. De update zoals deze wordt uitgevoerd in lay-out is dan ook de enige verandering die direct zichtbaar is.

 

 

 

#4 Facebook Marketplace

Facebook Marketplace is een functie die voor het eerst werd geïntroduceerd op Facebook in 2016. Facebook Marketplace functioneert als een online ‘gekwalificeerde service’ en geeft gebruikers de mogelijkheid om items te kopen en te verkopen rechtstreeks vanuit de Facebook-website en apps.

Vanwege het grote aantal mensen dat Facebook wereldwijd gebruikt, kan Facebook Marketplace een effectieve methode zijn voor het verkopen van producten.

 

Hoe werkt Facebook Marketplace?

In tegenstelling tot de Facebook Shop functie die fungeert als een online winkel, kan je bij Facebook Marketplace geen transacties maken. In plaats daarvan kan je bij Facebook Marketplace een bericht sturen naar de verkoper. Als beide partijen akkoord geven komt er een verkoopovereenkomst. De handel en transactie vindt plaats buiten Facebook om.

Voor de Nederlandse gebruikers zal dit waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met Marktplaats. Facebook probeert hiermee in te spelen op de vraag en aanbod van deze dienst wereldwijd (en op de Nederlandse markt).

Waar de Nederlandse gebruiker waarschijnlijk eerder zal kiezen voor Marktplaats dan voor Facebook Marketplace, biedt deze dienst voor gebruikers in Nederland die geen gebruik maken van Marktplaats een goed alternatief.

 

Update: Wat is er veranderd bij Facebook Marketplace?

De eerste verandering is de zoekbalk boven in de pagina. Deze is verplaatst naar het menu aan de linkerkant (afbeelding 2). De tweede verandering betreft de categorieën. Deze zijn uitgebreid en worden duidelijker vermeld.

De tweede verandering die Facebook doorvoert is dat je kunt doorzoeken op alle categorieën. Dit wordt duidelijk linksboven vermeld. Je ziet dat Facebook hiermee het gemak van zoeken verbeterd.

Wij vinden deze veranderingen grote pluspunten! We hebben ze voor je omcirkeld in onderstaande afbeelding (afbeelding 2).

 

 

 

 

#5 Facebookgroepen

Facebookgroepen zijn een geweldige manier om verbinding te maken met mensen die dezelfde interesses delen in bepaalde onderwerpen. Verhalen delen, advies en inspiratie opdoen zijn dan ook vaak de drie belangrijkste gebeurtenissen in groepen.

We zien dat Facebook een echte feed heeft aangebracht voor de groepen. Je kunt nu door de recente berichten van je verschillende groepen scrollen zonder daadwerkelijk naar de specifieke groep te gaan.

Wanneer je van de nieuwe versie naar de oude versie overschakelt, geeft deze hier een foutmelding dat deze pagina niet bestaat.
De link hiervoor is: www.facebook.com/groups/feed

Waar je bij de oude versie van Facebookgroepen direct ziet wat er gebeurt bij: voorgesteld voor jou, groepen van vrienden etc. Is dit bij de nieuwe versie net even anders. Wanneer je de groepenpagina opent verschijnt als eerste de feed. Vanuit hier heb je de mogelijkheid om te klikken naar ontdekken waar je de oude versie van de groepenpagina voor een deel terugziet.

We hebben dit voor je omcirkeld in onderstaande afbeelding (afbeelding 3).

 

 

 

 

#6 Facebook games

De verschillen bij Facebook Games zijn erg groot vergeleken met de oude versie van Facebook. Zo zijn er bij alle vijf grote verschillen in lay-out, functionaliteiten en extra opties. Je ziet dat bij alle mogelijkheden Facebook steeds meer naar een feed structuur gaat die makkelijk te gebruiken is. Daarnaast zijn de mogelijkheden om games en streamers te kiezen een stuk groter dan bij de oude versie van Facebook.

We leggen hieronder uit wat Facebook games/gaming is. De vraag die we hier beantwoorden is, wat is Facebook games/gaming?

Facebook games heeft vijf mogelijkheden:

A. Gamevideo
B. Games bekijken
C. Streams bekijken
D. Gameroom
E. Streamersdashboard

 

A. Game video

Je begint op de overzichtspagina van Games. Vanuit hier kun je doorklikken naar de verschillende opties.

Dit is de pagina die opent als je op Facebook games klikt.
Link: www.facebook.com/gaming.

 

 

B. Games bekijken

Op deze pagina zie je alle games die je kan volgen. Op deze pagina zie je een aantal games die afgestemd zijn op je eigen algoritme. Staat je favoriete game er niet bij? Je kan deze ook zoeken. We hebben de zoekbalk voor je omcirkeld in de onderstaande afbeelding (afbeelding 1).
Link: www.facebook.com/gaming/directory

Wanneer je hier een game ziet die je leuk vind, zijn er twee opties mogelijk:
Ten eerste kun je de game volgen. Wanneer je dit doet zul je informatie en updates over deze game ontvangen. De tweede optie is dat je op de game klikt. Je gaat dan naar de pagina ‘gamevideo’ (zie uitleg van deze pagina hierboven bij Gamevideo). Je bent nu op de pagina over deze game.

Je kunt op deze pagina live video’s bekijken van gamers die op dit moment hun game aan het streamen zijn.
Of de meest recente of populairste clips van de week bekijken!

Daarnaast geeft Facebook je hier de mogelijkheid om een gamer te volgen die jouw game veel speelt. We hebben deze verschillende opties voor je omcirkeld in onderstaande afbeeldingen.

C. Streams bekijken

De streamerspagina. Ben je een groot fan games live in actie te zien? Dan is deze pagina iets voor jou! Je kunt op deze pagina streamers zoeken, bekijken en volgen.

Wanneer je deze streamers volgt, zul je hierover informatie en updates ontvangen. Bijvoorbeeld wanneer ze live gaan of een nieuwe video uploaden.
Klik je op het profiel van een streamer, dan kom je op de profielpagina van de games. Dit is een andere pagina dan een persoonlijke of bedrijfspagina. Deze pagina is specifiek bedoelt voor de gamers.

Op deze pagina kun je zien welke games deze streamer speelt. Je ziet op deze pagina ook meer persoonlijke en zakelijke informatie van de streamer. Er bevindt zich namelijk een box met informatie op de pagina. De streamer heeft hier de mogelijkheid om zijn/haar persoonlijke informatie/links etc. te delen.

Daarnaast kun je hier de meest recente en de populairste clips van de streamer zien.

We hebben deze pagina op onderstaande afbeeldingen voor je neergezet.

D. Games spelen

Na al het bekijken van die video's en gave streams wil je natuurlijk zelf ook een poging wagen.
Bij games zijn er vijf mogelijkheden, we leggen hier de 5 verschillende game mogelijkheden bij Facebook voor je uit.

Wil je zelf een proberen? Klik dan hier voor de Facebook Games. Je word dan doorgelinkt naar het gamegedeelte van Facebook.

 

 

 

Tot slot

Wil je graag je Games streamen via Facebook en ben je opzoek naar ondersteuning in Facebook marketing of kom je er niet helemaal uit?
Vul dan ons contactformulier in en wij nemen contact met je op.