X

Beste tijd om iets op Facebook te plaatsen?

Om te beginnen, waarom zou je dit willen weten? Omdat je op deze manier dichterbij je doelgroep komt. Daarnaast heb je meer kans om bezoekers voor je website, nieuwe volgers & likes en potentiële klanten kan bereiken.

Voordat je begint te lezen, elke Facebook pagina heeft een uniek eigen publiek. Met eigen volgers in verschillende steden en tijdzones. Wat voor een concurrent wel goed werkt, kan voor jouw niet goed werken.

Maar nu komt de vraag, hoe vind je wat de beste tijd is om een bericht te plaatsen op Facebook? We leggen het hier voor je uit in een stappenplan. We delen precies hoe jij erachter kunt komen wat de beste tijd is voor jouw bedrijfspagina. Zodat je ook kunt gaan voor een maximaal bereik, views en betrokkenheid.

Nog geen Facebook pagina?
Als je geen bedrijfspagina hebt in 2019 hebt loop je met je online marketing best achter. Ongeacht of je klanten/doelgroep actief is hierop. Het hebben van een Facebook bedrijfspagina heeft meerdere voordelen.

Heb je deze nog niet? Dan raden we je echt aan deze aan te maken. Weet je niet hoe je deze aanmaakt? In ons blog,
hoe maak je een Instagram bedrijfspagina. Leggen we bij de eerste stap uit hoe je een Facebook pagina maakt.

 
Snel naar je antwoord:
🔍
# 1: Opzoek naar de data van je Facebook pagina
📊 # 2: Facebook doelgroepen
📈 # 3: Just do it! Experimenteer & meet
🎯 # 4: Lastig? We helpen je graag

 

Beste tijd om iets op Facebook te plaatsen

 

Wanneer is de beste tijd om te posten op Facebook?

Als het gaat om de wanneer de beste tijd is om iets te plaatsen op Facebook, is er geen antwoord wat voor iedereen van toepassing is.
Sommigen bedrijven zeggen dat het op weekdagen tussen 09:00-15:00 is, terwijl anderen zeggen dat de beste tijd is op donderdag tussen 16:00-21:00.

Maar dat wil niet zeggen dat dit de beste tijden zijn voor jouw bedrijfspagina!

Hoewel dit soort statistieken een nuttig uitgangspunt kunnen zijn, het feit is en blijft dat met verschillende doelgroepen, landen, plaatsen en tijdzones maken dat elke Facebook pagina anders is.

Dus ook al is donderdagavond de beste tijd om te posten op Facebook voor sommige bedrijven. Kan dit voor de jouwe helemaal anders zijn!

 

Maar laat dat je ontmoedigen!
Het vinden van de beste tijd om te posten op Facebook voor je bedrijfspagina is erg waardevol. Het is namelijk een geweldige manier om de meeste van je volgers te bereiken op het moment dat ze online.

 

Hier is hoe je het doet:

 

🔍 # 1: Opzoek naar de data van je Facebook pagina

Vind je de belangrijkste gegevens van je Facebook pagina. Je vindt deze belangrijkste gegevens van je pagina, bij statistieken.

Als het gaat om wat de beste tijd is om te posten op Facebook zeker als je volgers hebt uit verschillende landen, bedenk dat het essentieel om na te denken over de tijdzones van uw Facebook pagina's volgelingen.

Gelukkig zijn er de facebook pagina statistieken waar je een hoop nuttige gegevens kan vinden over de prestaties van je pagina. Je vindt hier informatie zoals de demografische gegevens over je doelgroep en hoe mensen reageren op je berichten. Je kan hier ook je Verhaalstatistieken van je Facebook stories vinden.

Om bij deze statistieken over je pagina te komen, open je de bedrijfs Facebook pagina en klik je op statistieken aan de bovenkant van het scherm. Voor het geval je niet weet waar dit staat. Zie de afbeelding hieronder.

 

Beste tijd om iets op Facebook te plaatsenBeste tijd om iets op Facebook te plaatsen

 

Aan de linkerkant van het scherm zie je de verschillende onderdelen van je pagina statistieken. Hier kan je informatie vinden over je advertenties, volgers, bereik, acties op de pagina, API en nog veel meer!

Om te beginnen, opent je de sectie 'Berichten' van de pagina statistieken. Dit zal een grafiek openen waarin je kan zien wanneer je volgers online zijn.

Facebook statistieken: Wanneer je volgers online zijn


Als je de muis over de dagen heen laat zweven aan de bovenkant van de pagina kunt u zien welke dagen de meest betrokkenheid op je pagina hebben:

Facebook statistieken: Wanneer je volgers online zijn en je berichten bekijken


Kijk ook bij paginaweergaven, hier kan je namelijk zien hoeveel mensen je pagina bekeken hebben. Hier kan je ook sorteren bij locaties op land en stad om te zien waar je volgers vandaan komen. Zeker als je een online product verkoopt is het handig om te weten op welke gebieden je meer focus kan leggen met je campagnes en op welke minder.

Facebook statistieken: Wanneer bekijk je volgers je berichten


Facebook houdt ook het bereik en de betrokkenheid van je Facebook berichten bij. Ga naar berichten en bekijk hier deze waardevolle data van je Facebook pagina. Je kan hier zien welke berichten eruit springen en misschien wel net zo belangrijk, welk typen bericht het meest aansluit bij de wensen van je doelgroep: video’s, foto’s of links naar websites. Scrol naar beneden/naar de volgende pagina om al je berichten te bekijken.

Let voor nu vooral op de colbum: Gepubliceerd, deze geeft namelijk aan wanneer elk bericht op je Facebook pagina is gepubliceerd.

Zie je ergens een trend of is het blanco? Je zult handmatig deze verschillende soorten berichten en dagen handmatig moeten bijhouden. Er is geen andere manier om deze data te splitsen.
Maar op deze manier kan je precies bijhouden welke soort berichten en op welke dagen deze het meest aanslaan bij je volgers.

Facebook statistieken: Betrokkenheid en bereik van je berichten

LET OP: Als je er Facebook berichten promoot, houd er dan rekening mee dat de betrokkenheid en bereik nummer een beetje scheef kunnen zijn ten opzichte van de rest van de berichten op je pagina.

 

 

 

📊 # 2: Facebook doelgroepen

Facebook doelgroepen werd ontworpen om te helpen bij het plannen en optimaliseren van je Facebook advertentiecampagnes maar het is daarnaast ook een geweldige bron om locaties van je publiek en het beste tijdstip wanneer je doelgroep online te vinden.

In tegenstelling tot de statistieken van je Facebook pagina, waarbij wordt gekeken naar interacties met je Pagina (Likes, reacties en hoe vaak je bericht gedeeld is).
Facebook doelgroepen kijkt naar je huidige of potentiële klanten in alle van hoeken en gaten van Facebook, daarbij worden de demografische gegevens, interesses, en gedragsmatige data meegenomen. (waardevol voor je business)

Om te beginnen, open je Facebook doelgroepen dashboard. Je krijgt als eerste de keuze of je over iedereen op Facebook (alle Facebook gebruikers) of alleen gebruikers die je pagina volgen/liken.
(Wij raden de tweede optie aan, omdat je op zoek bent om meer te leren over je bestaande Facebook publiek!).

 

Facebook doelgroepen: informatie over je volgers


Binnen het dashboard van Facebook doelgroepen, kan je inzoomen op je eigen publiek. Bekijk de verschillende opties aan de linkerkant van je scherm. Je kan hier gaan filteren op leeftijd, geslacht, interesses en meer!
Zodra je hier verschillende opties aanklikt zul je zien dat aan de rechterkant van het scherm de grafieken en diagrammen mee veranderen. Al deze data is van toepassing op jouw bedrijfspagina : )

Als je zeker weet waar de meeste van je volgers vandaan komen kan je bij locaties, vast het land invoeren hier. Als je erover twijfelt en niet zeker weet. Laat dit vak dan leeg.

Facebook doelgroepen: informatie over je volgers

 


Klik nu op het tabblad Locatie.

Dit is waar je kunt zien waar de meeste van je potentiële fans wonen (van hun top steden en landen) en welke talen ze spreken.

LET OP: Vaak wordt bij land direct de Verenigde Staten aangegeven, schrik dus niet als je data er raar uitkomt. Check even of je het juiste land ingevoerd staat.

LET OP: Mocht je meerdere pagina’s beheren, let dan op dat je de juiste pagina selecteert.

 

Facebook doelgroepen: informatie over je volgers


Deze informatie is uiterst nuttig voor het opsporen van je top en populairste landen, steden of welke taal het meest gesproken wordt door je volgers! Bijvoorbeeld, als je ziet dat een meerderheid van je Facebook pagina volgers uit Londen komen. Dan in is het een goed idee om op verschillende tijden te posten zodat dit meer aansluit met de tijdzone van Londen. Daarnaast zou je ook kunnen gaan posten in het Engels. (mocht je dit nog niet doen)

 

 

📈 # 3: Just do it! Experimenteer & meet

Zodra je een duidelijker beeld hebt waar je volgers leven en wat hun top tijd zones zijn, is het tijd om te gaan testen. Plaats berichten op verschillende tijden en meet je vooruitgang!

Hiervoor raden wij aan om een spreadsheet via Excel te maken. Noteer de dagen, tijdstippen, aantal likes en het aantal reacties. Begin met het kiezen van vijf verschillende tijdstippen gedurende de week.

Bijvoorbeeld, als je merkt dat je volgers het meest actief tussen 17:00 & 21:00, plan je berichten om dan op 17:00, 18:00, 19:00, 20:00 en 21:00 uur.

Vervolgens houd je bij hoe deze posts het doen in je spreadsheet.

Facebook posten: Testen wanneer je het beste iets kan plaatsen


De week erop opnieuw, nu plan je de berichten op het volgende tijd stip in. Dus bij week 1 plaatsen je op maandag een bericht om 17:00, in week 2 plaats je het bericht van maandag om 18:00. Zo ga je plan je de berichte verder in voor de week. Houd je data zorgvuldig bij in het Excel.

 

Facebook posten: Testen wanneer je het beste iets kan plaatsen


Zie je al ergens een trend? Het kan best een paar weken duren voordat je hier een lijn in kan vinden, maar je kunt deze informatie & voorbeelden als hulp gebruiken. Kies en probeer wanneer jij denkt dat je volgers online zijn en welke dagen je deze het beste kan bereiken.

 

Facebook posten: Testen wanneer je het beste iets kan plaatsen

TIP:

Zoek en duik goed in je demografische doelgroepen. Er wordt veel geschreven dat de beste tijd om iets op Facebook te plaatsen tijdens lunch of werk is. Echter is dit misschien alleen van toepassing als al jouw volgers een full time baan hebben (ook weer afhankelijk welke baan, doelgroep en bericht je naar voren laat komen). Richt jij je op studenten of gepensioneerden dan is deze tijd wellicht niet optimaal voor jouw

 

 

🎯 # 4: Lastig? We helpen je graag

Facebook is een ongelooflijke kanaal voor bedrijven om hun marketing doelstellingen mee te bereiken, maar in 2019 en met 2020 om de hoek is het gewoon niet genoeg om alleen berichten te maken. Er zijn naast berichten posten, zoveel meer mogelijkheden om je volgers te bereiken, meer likes te kunnen generen of om meer verkeer naar je website te krijgen.

ROS Consultancy helpt je hier graag mee. Vul het
contactformulier en we nemen spoedig contact met je op. De eerste afspraak is altijd gratis.

 

Altijd op de hoogte van de nieuwste tips & blogs!

Benieuwd naar de volgende stappen die je kan zetten voor het vergroten van je Instagram account voor meer volgers/Likes of reacties? Volg ons voor waardevolle tips & informatie via onze social media kanaal waar jij actief op bent!

Altijd op de hoogte van de nieuwste tips & blogs!

Benieuwd naar de volgende stappen die je kan zetten voor het vergroten van je Instagram account voor meer volgers/Likes of reacties? Volg ons voor waardevolle tips & informatie via onze social media kanaal waar jij actief op bent!

Online en nu?

Je klanten zijn ongeacht je branche actief op Facebook, ben jij al echt actief. En gesproken over Instagram marketing, waar begin je?

Google, je beste vriend en makkelijk in gebruik wanneer je iets zoekt. Maar als je gevonden wilt worden op Google, wordt het een stuk lastiger.

Advertenties die aansluiten bij je doelgroep, het vergroten van je online bereik, meer kliks op je website, of doelgerichte sales.

Een unieke en betaalbare website of een uitgebreide website op maat. Wij kijken graag mee wat voor een soort website het beste bij jouw product past.

Wat doen wij?
  • Websites voor MKB & Grote partijen
  • Facebook management organisch & advertenties
  • Instagram management organisch & advertenties
  • Google ondersteuning
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Mijn Bedrijf
  • Multimedia & design
  • Promotievideo's & advertentiemateriaal
Contact

+ 31 (0)24 204 95 88
Dorpssingel 10, 6641 BE Beuningen
info@ros-c.nl
Voor een online groei

Gratis gesprek