X

 

10 Instagram ideeën voor captions

Gemiddelde leestijd: 5 min | 06-03-2020 | ROS Consultancy

 

Wanneer je een nieuwe post op Instagram plaatst, is het altijd weer een uitdaging om een pakkende caption onder de foto/video te plaatsen. Van verhalen tot alleen een aantal emoticons, wat is nu een perfecte caption voor jouw post? Wist je dat de lengte van de caption op Instagram is sinds 2016 meer dan verdubbeld. In 2020 bestaat de gemiddelde lengte van captions uit 65-70 woorden.
We hebben hier 10 verschillende soorten captions voor je neergezet. Zie voorbeelden van grote spelers zoals Bol.com & Coolblue maar ook van middelgrote bedrijven.

 

Blog over verschillende soorten captions voor je Instagram post.

 

 

#1 Plaats een kleine blog in de caption zodat jouw volgers zich hierin herkennen

De eerste die we behandelen zijn blogs! Voor onze lezer die niet bekend is met een blog.

Een blog is een ''dagboek/informatiepagina'' die dat regelmatig, soms meerdere malen per dag of week wordt bij gehouden. Met een blog kun je uitgebreid of in een paar punten een onderwerp behandelen.

De lange captions van UStravel zijn kleine mini blogs. Echter worden ze nu niet op een website geplaatst maar op Instagram. UStravel geeft hierin informatie van een bepaald onderwerp vaak gebied/stad/park met leuke tips of grappige weetjes. Dit is een stuk uitgebreider maar wel effectiever dan een caption met een paar zinnen over een bepaalde stad. Wil je verder lezen over dit onderwerp? Dan wordt er doorverwezen naar de link in de bio.


Bekijk hieronder een voorbeeld van hoe UStravel dit doet. Een leuke en goede manier om op deze manier informatie te delen!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

❗ D E A T H V A L L E Y ❗⁠⠀ ⁠⠀ Wist je dat, Death Valley de warmste plek in heel Amerika is, en dat de hoogste temperatuur die er ooit gemeten is maar liefst 56,7 garden Celsius was!⁠⠀🥵 ⁠⠀ Toch leven er in dit bijzondere gebied ook dieren. Het meest bekende dier wat er leeft is een pupfish. Het beestje komt voor in Badwater Basin, een uitgestrekte zoutvlakte en dit is het laagste punt van het park. ⁠⠀ Andere dieren die zich bevinden in het park zijn: coyotes, poema’s, vossen, schildpadden en nog veel meer! 📸 Deze dieren hebben zich allemaal aangepast aan de warmte waar ze in leven. Ze kunnen zo overleven in de enorme hitte! ☀️⁠⠀ ⁠⠀ ℹ️ Meer weten over Death Valley? Bekijk onze bestemmingspagina via de link in onze bio ⬆️⁠⠀ ⁠⠀ #ustravel #ustravelnl #DeathValley #nationalpark #dieren #hitte #Amerika #travel #amazing #ontdekken #travel #usa #amazing

Een bericht gedeeld door Amerika & Canada Reizen🇺🇸🇨🇦 (@ustravelnl) op

#2 Deel informatie die je publiek graag ziet

Caption manier nummer 2, deel informatie op je social media die je doelgroep/publiek graag ziet. Hier wordt vaak moeilijker over nagedacht dan nodig is. We leggen hier uit hoe De Bijenkorf dit doet.

Denk je aan de Bijenkorf, dan is Chocolade waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt. De nadruk zover we dat kunnen beoordelen ligt dan ook meer bij kleding & accessoires. Je ziet op de feed dan ook voornamelijk kleding & accessoires naar voren komen. Toch is dit warenhuis veel meer dan alleen kleding.

Zo heeft de Bijenkorf een volledige online Tony Chocolonely shopping pagina. Blijkbaar houden de Bijenkorf shoppers van een stukje Chocolade tijdens of na het shoppen. De Bijenkorf speelt hier op in door rond Valentijnsdag een leuke post hierover te plaatsen waar ze dit bij betrekken.

''Will you be my Valentony (L)

The new Tony Chocolonely Chocolate bar with the flavours: mil/rasperry/roses
Perfect as a gift for Valentine's Day or as a treat for yourself.''


 

#2 Bijenkorf & Tony Chocolonely

 

We zien dat dit bericht veel meer reacties oplevert dan de ''normale kleding & accessoires'' post. Leuk en net wat anders dan normaal.

In dit geval is het een product wat de Bijenkorf zelf aanbied, maar dit kun je ook makkelijk doen als je dit niet zelf aanbied. Wil je meer weten hierover? Vul het
contact formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

 

 

 

#3 Gebruik storytelling voor invulling van een caption

Voetbalzone laat dit zien door het plaatsen van meerdere foto’s die een verhaal vertellen. Voor onze lezer die niet bekend zijn met de website,
Voetbalzone is een Nederlandse website waar het meest recente voetbal nieuws te lezen is.

In dit geval gaat om de Spaanse voetbal Club Real Madrid die een nieuwe speler heeft getekend. Het proces van het tekenen van de speler, de introductie aan het de club en de persconferentie wordt in slides gepresenteerd.
Hiermee wordt een gebeurtenissen als een verhaal in meerdere slides gepresenteerd.

 

Het presenteren van een gebeurtenis of product in verhaal vorm met slides is bijna voor elk onderwerp te maken. Lastig, weinig tijd of loop je tegen dit probleem aan? Stuur ons dan een berichtje op Instagram @rosconsultancy of vul het contact formulier om een afspraak te maken over het uitbesteden van Instagram content.



#4 Wissel tekst af met emoticons om ervoor te zorgen dat de tekst er aantrekkelijk uit ziet

Het gebruiken van emoticons met je Facebook & Instagram posts. Het blijft voor veel bedrijven een discussie punt. Een van de redenen dat emoticons of ook wel smileys niet of nauwelijks worden gebruikt door bedrijven is, omdat bedrijven dat dit te kinderachtig of speels is. We zijn hier als online marketing bureau niet mee eens, wij vinden dat emoticons een toegevoegde waarde kunnen hebben. Echter is het wel belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Maar.. dit hangt natuurlijk volledig van je doelgroep af.

Hieronder belichten we een post van Easyatent, dit bedrijf is een specialist in vakanties naar Kroatië. Easyatent richt ze dan vooral op families. In deze post laten ze verschillende emoticons naar voren komen en maken ze de post speels, leuk en vrolijk. Voor de doelgroep van Easyatent is dit dan ook een logisch keuze om te doen.

Kijken we naar een paar post hierboven zoals de bijenkorf of voetbalzone, die zullen het gebruik van emoticons wat meer beperken.
Conclusie. Er is dus geen goed of fout in het gebruik van emoticons voor social media. Dit is volledig afhankelijk van je doelgroep.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Waarom kamperen op een familicamping van Easyatent? 😎⠀ ⠀ Het kan lastig zijn om elk jaar een vakantiebestemming te vinden die geschikt is voor het hele gezin, maar op een familiecamping in Kroatië heb je werkelijk alles bij de hand. ⠀ ⠀ Kamperen is de perfecte manier om als gezin samen tot rust te komen en van elkaars gezelschap te genieten. Voor een familiecamping in Kroatië ben je bij Easyatent aan het juiste adres. Onze campings zijn niet alleen luxe, maar ook ingericht op gezinnen. ⠀ ⠀ ☀️ Zo is er voor de kleintjes altijd iets te doen: er worden bijvoorbeeld speelochtenden georganiseerd, of er zijn andere activiteiten. ⠀ ⠀ ⛹‍♀ Voor de oudere kinderen zijn er disco’s, films en toneelstukken en natuurlijk kun je altijd midgetgolfen, zwemmen, klimmen, winkelen en uit eten. 🤸‍♂⠀ ⠀ 🏄‍♂ Onze familiecampings organiseren ook excursies voor het hele gezin: zo kun je leren paardrijden of duiken. Onze campings zijn ruim opgezet, zodat iedereen goed de ruimte heeft om tot rust te komen aan het einde van de dag.⠀ ⠀ Wil je meer weten over de mogelijkheden? 🚣‍♀️⠀ 👍 Bekijk hier de verschillende campings www.easyatent.nl/⠀ ⠀ ✅ Of direct prijzen checken? Bekijk dan onze zoek & boek pagina! Via de link in de bio!⠀ ⠀ #easyatent #easyatentnl #vakanties #kroatie #amazing #nice #yes #summer #familievakantie #familievakanties #2020 #kroatievakanties #kroatien🇭🇷

Een bericht gedeeld door Easyatent (@easyatentnl) op



#5 Gebruik humor in je posts

Bol.com is hier een goed voorbeeld van. Dit bedrijf gebruikt humor om hun volgers bij het bedrijf te betrekken. Bekijk hieronder de feed & een voorbeeld die wij grappig vinden :)

#5 Feed van Bol.com
#5 Gebruik humor bol.com

 

 

 

#6 Praat over ‘trending topics’ in je Instagram posts

In deze post plaatst KLM een foto over een onderwerp waar veel mensen over praten online en dus de kans groter is dat dat men reageert op de post.
 

#6 Trending topics KLM

#7 Stel vragen en laat je volgers antwoord geven met een emoticon

Emoticons zien er leuk uit en het maakt het plaatsen van een reactie gemakkelijk. EOS products doet dit door hun volgers een emoticon achter te laten.
 

#7 Antwoord met emoticon EOS

 


Je ziet dat artiesten van deze manier om een caption te maken vaak gebruik te maken. Hierbij wordt door de artiest bijvoorbeeld gevraagd om een bepaalde emoticon te reageren, waardoor de plek van de reacties van deze post volledig gevuld wordt door deze emoticon.

TIP: Voor bijna elke branche & product is er wel een emoticon aan te koppelen. Probeer het ook een keer om te vragen of je publiek antwoord met een bepaalde emoticon.

 

#8 Pas ‘Behind-the-scenes’ toe in posts op jouw bedrijfsprofiel

Laat je personeel zien in de vorm van een foto met bijpassende tekst over zichzelf.

 

#9 Betrek volgers op jouw profiel

Hoe betrek je volgers bij je Instagram profiel? Dit is een vraag die we regelmatig krijgen. Hiervoor nemen we Albert Heijn als voorbeeld.

We zien dat Albert Heijn dit doorgaans veel doet en op leuke manieren op pakt. Door je publiek te vragen om foto’s, krijgt jouw bedrijf gratis publiciteit en klantbinding. Ook wordt de volger in het zonnetje gezet op jouw Instagramprofiel.
Een win-winsituatie!

 

 

Caption foto 1

Caption foto 2

Caption foto 3

Caption foto 4

 

 

 

Dit blog wordt wekelijks bijgewerkt