X

10+ mythes die je tegenhouden met Instagram  

Je wilt graag actief Instagram gebruiken voor je bedrijf, dit probeer je natuurlijk zo goed mogelijk te doen. Maar wat is goed en wat werkt minder bij het gebruik van Instagram? En kunnen Instagram-mythen je weerhouden om je bedrijf te laten groeien?

Van de shadowban van Instagram tot je berichten die alleen aan 7% van je publiek worden getoond. We hebben veel geruchten gehoord over hoe Instagram werkt. Hieronder hebben we er een paar onder de loop genomen en onderzocht. En het feit is dat deze geruchten je zouden kunnen belemmeren om je volledige potentieel te bereiken.

Hierbij de waarheid over 12 GROTE Instagram mythes - zodat je met vertrouwen je merk op Instagram kunt laten groeien.

 

 

 

Instagram mythe #1: Je moet binnen 24 uur op alle reacties reageren

Als je altijd zo snel mogelijk probeert te reageren op je reacties/chats of tags, hebben we goed nieuws voor je.

Blijkbaar heeft het antwoorden op alle reacties binnen de eerste 24 uur geen verschil voor je postprestaties. Maar we weten wel dat het Instagram algoritme echte gesprekken bevorderd. Dit heeft namelijk 2 grote voordelen die Instagram erg belangrijk vindt. De eerste is activiteit op de app die je hiermee vergroot. De tweede is waarde. Als je actief reageert op de reacties op je berichten, is dat een positief signaal voor het algoritme dat je een 'relatie' hebt met dat profiel.

Met dat in gedachten gaat het meer om het leveren van kwaliteitsgesprekken (waarde) in plaats van snelle, korte antwoorden.

 

Instagram Mythe #2: Instagram bestraft je weergaven bij je verhalen

Dit is een gloednieuw gerucht wat sinds kort ’speelt’ en we wilden het onderzoeken!
Volgens verschillende merken en profielen zijn de weergaven van Instagramverhalen aanzienlijk gedaald en is het Instagram-algoritme de hoofdverdachte.

Markerteer en DNN specialist,
Robbert Hendrix, heeft hetzelfde patroon opgemerkt in zowel zijn persoonlijke account als die van zijn klanten:

"Mijn persoonlijke weergaven op Instagram-verhalen zijn de afgelopen twee weken met 70% gedaald", legt Robbert uit. En als het gaat om het beheren van zijn sociale media-klanten, zag hij de weergaven van Instagram-verhalen van een account dalen van 1200 dagelijkse weergaven naar slechts 500.

Zonder iets te veranderen in hun Instagram strategie, lijkt het erop dat de cijfers van de ene dag op de andere dag zijn gedaald: "Het gebeurd bij zowel kleine als grotere accounts van onze klanten, Heel apart!'.

Ook wij hebben deze dip zelf ervaren bij onder andere onze persoonlijke accounts.

Views op Instagram stories gedaald? Maar.. deze dip is misschien niet slecht voor je bedrijf. Eerder dit jaar bevestigde Instagram namelijk dat je views op Instagramverhalen aan het stijgen waren door “groei hackers”.

Deze bot-services van derden partijen konden profielen van miljoenen accounts tegelijk + deze verhalen namens hen "bekijken", in een poging hun bekendheid te vergroten en hun aanhang van hun eigen accounts te vergroten. Dat resulteerde in een toename van de weergaven van Instagramverhalen, maar dan wel van ‘’nep accounts’’.

Maar nu lijkt het erop dat Instagram deze bots heeft aangepakt - waardoor je verhaalweergaven de afgelopen weken dramatisch zijn afgenomen. En hoewel het ontmoedigend kan zijn om je weergaven van Instagram verhalen te zien dalen, kan dit eigenlijk een goede zaak zijn voor je merk of bedrijf.

De voorjaarsschoonmaak van Instagram heeft alle nep weergaven verwijderd die geen enkele waarde voor je bedrijf waren en het gebrek aan oprechte betrokkenheid zou eerder je Instagram algoritme rangschikking hebben kunnen schaden dan positief beïnvloeden.

Dus vanaf nu terwijl je weergaven van Instagramverhalen misschien minder lijken dan wat het een paar maanden geleden was, zijn je statistieken een meer waarheidsgetrouwe weergave van je publieksbetrokkenheid.

 

Instagram blog over gedaalde views en bereik van verhalen/stories

 

 

Instagram mythe #3: Je moet minstens een keer per dag op Instagram posten om elke kans op groei te behouden

Laten we dit officieel maken - deze Instagram mythe is helemaal onjuist!

In feite draait Instagram groei allemaal om consistentie.

Instagram gaat (en is altijd geweest) over kwaliteit boven kwantiteit, dus zelfs als je maar 3 keer per week kunt posten, is dat oke - als je het maar goed doet! Zoals hierboven al een keer aangegeven, Instagram wilt graag waarde aan je geven, zodat je onder andere meer tijd op de app doorbrengt.

Bovendien zijn er manieren waarop je merk consistent kan zijn op Instagram zonder daadwerkelijk op Instagram te hoeven zijn. Denk hierbij aan een Instagram van te voren inplannen of het uitbesteden van je social media bij een marketing bureau zoals
ROS Consultancy!

Met ROS Consultancy worden je Instagram of Facebook berichten van te voren gemaakt en gepland. Hierdoor weet je wanneer en wat online gaat zonder dat je hier zelf actief mee bezig hoeft te zijn.

 

Plannen van je berichten op Instagram / Je instagram marketing uitbesteden

 

 

Instagram mythe #4: Overschakelen naar een zakelijk account heeft een negatieve invloed op je betrokkenheid & bereik

Overschakelen naar een zakelijk account heeft een negatieve invloed op je betrokkenheid Sinds Instagram in 2016 voor het eerst de upgrade van bedrijfsaccount uitrolde, doken deze geruchten al best snel op maar gingen ook weer redelijk snel liggen. Echter sinds het begin van jaar de upgrade van Instagram naar buitenkwam over Creator Profile (vertaald naar het Nederlands, maker/creatief profiel) kwamen de geruchten weer boven drijven.

Maar we zijn hier om ook deze te onderzoeken en hier antwoord op te geven! Er is namelijk geen enkele reden waarom je betrokkenheid zou worden beïnvloed als je overschakelt naar een zakelijk account!

Er zijn zo veel bonussen aan het
omschakelen naar een zakelijk account dat het eerder de moeite waard is om de verhuizing te overwegen in plaats van je persoonlijke account te houden. Je hebt namelijk toegang tot betere Instagram analyses, de mogelijkheid om een link van een website in Instagramverhalen te zetten!

En zelfs als je een dip op korte termijn ervaart wanneer je overschakelt, ben je met een bedrijfsprofiel gewapend met meer kennis en functies en data, zodat je zoveel strategischer kunt zijn over een toekomstige groeistrategie. Heb je een Instagram business account en kom je er niet uit? We hebben hieronder in 3 stappen gezet hoe je bij deze statistieken en data komt!

 

Stap 1

Stap 2

Stap 3



 

Kom je er nog steeds niet uit of wil je graag hulp bij Instagram? ROS Consultancy ondersteund en helpt bij het opbouwen en uitbreiden van je bereik en merk op Instagram.

 

 

 

Instagram mythe # 5: Instagram is Shadowbanning Bedrijfsprofielen

We kunnen hier heel lang en uitgebreid over schrijven maar om je tijd te besparen, heb je hier direct het antwoord op je vraag, doet Instagram aan Shadowbanning?

Nee! Er bestaat niet zoiets als een Instagram Shadowbanning!

We leggen hier in het kort uit wat Instagram Shadowbanning is.

Wat betekend het als je een Shadowban hebt of krijgt? Hiervoor gaan we eerst terug naar de betekenis en ontleden van het woord die bij dit onderwerp van toepassing zijn.

Shadow: Vertaald naar het Nederlands: Schaduw.
Ban: Vertaald naar het Nederland: Verbannen.

Shadowban = Verbannen worden in de schaduw. Dit houd in dat dat je account op bepaalde manieren wordt geblokkeerd in het gebruik ervan, manieren die je zelf (vaak) niet door hebt. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat het gebruik van je hashtag bij je post alleen zichtbaar is voor je volgers en niet daarbuiten. Gebruiken wij bijvoorbeeld de hashtag #rosconsultancy bij onze post dan is de post voor onze volgers die zoeken op de #rosconsultancy wel zichtbaar maar voor onbekende/potentiële nieuwe volgers die op de hashtag zoeken niet en komt deze post niet naar voren.

Een ander voorbeeld is dat je teveel berichten liked en je van Instagram de melding krijgt dat deze actie tijdelijk is geblokkeerd. Waardoor je tijdelijk even geen berichten kunt liken.

Dit is natuurlijk erg vervelend als je wilt groeien met je account en zal deze dan ook waarschijnlijk moeilijker maken en afremmen.

Volgens de geruchtenmolen kunnen je berichten worden "verbannen" (geblokkeerd via de Instagram-feed) voor het steeds opnieuw gebruiken van dezelfde hashtags of teveel liken van veel berichten. Gelukkig is shadowbanning op Instagram niet echt.

Volgens
Techcrunch, die een Instagram whiteboard sessie met verslaggevers bijwoonde, reageerde het Instagram team op veel van de meest voorkomende vragen en complottheorieën over hoe het algoritme en de feed werken.

En toen hem werd gevraagd naar de schaduwban-samenzwering, verklaarde Instagram dat "het de inhoud van mensen niet verbergt voor het plaatsen van te veel hashtags of het nemen van andere acties".

Je kunt dus gerust door gaan met liken en plaatsen, wetende dat je berichten niet van Instagram worden verbannen (zolang je natuurlijk de
Communityrichtlijnen van Instagram volgt!).

 

Instagram mythe # 6: Instagram zal je berichten bestraffen als je herhaaldelijk dezelfde hashtags gebruikt

Verdergaand op wat we beschreven hierboven, het algoritme van Instagram is natuurlijk wel een van de meest gebruikte en geavanceerde algoritmes in het gebruik van social media. Het is dan ook lastig te ontdekken dat Instagram steeds meer door heeft welke accounts spamgedrag vertonen en die de regels overtreden om meer likes & volgers te krijgen.

Hoewel het herhaaldelijk gebruiken van hashtags niet wordt bestraft, is het belangrijk om altijd strategisch en oprecht te zijn met het gebruik ervan.

Hashtags zijn een waardevol hulpmiddel om je aanhang te laten groeien, maar je moet ze correct gebruiken. Het steeds opnieuw gebruiken van dezelfde 30 hashtags is niet alleen saai (en niet nuttig voor je Instagram-strategie) en het zal je volgers alleen naar het verkeerde type inhoud leiden. Daarnaast wordt met een overkill van hashtag bij je berichten of 1e reactie onder je post de waarde voor je volgers ervan minder. Bij het gebruik van een paar hashtag zullen deze sneller worden gelezen en als waarde bij het bericht worden ervaren dan bij het gebruik van 30 hashtags. Je kan ook de hashtags verdelen in je bericht.

Zie hieronder het voorbeeld van het Instagram account van
ROS Consultancy:

 

Instagram Verschillende manieren om een hashtag op Instagram te gebruiken

 


Wij raden dan ook aan dat je hashtags moet zien als hulpmiddel, om je publiek en potentiële volgers te helpen inhoud te vinden die hen interesseert!

De beste vuistregel is om je hashtags te analyseren op basis van relevantie voor je bericht. Vraag je zelf af bij het gebruik ervan. Zal het mensen helpen je bericht te ontdekken? Geeft het goed weer waar je het over hebt in je bijschrift?

Bekijk hoe reisorganisatie
UStravel altijd relevante hashtags gebruikt op hun berichten:

Hoewel UStravel altijd hun merk hashtag in hun ondertiteling opneemt, kiezen ze ook andere hashtags die representatief zijn voor de inhoud die ze delen. Of dat nu te maken heeft met #amerikareizen of locatie specifieke hashtags zoals #newyork of #everglades.

TIP: Houd al je hashtag categorieën georganiseerd en sla ze op! Zo kan je ze per onderwerp en bericht makkelijk te voren halen en gebruiken!

Vind je het lastig om hier een start mee te maken of vind je dat teveel tijd kost. Neem dan contact op met ons om een afspraak te maken over het
uitbesteden van Instagram.

 

Laatste update blog: 05-11-2019

 

Altijd op de hoogte van de nieuwste tips & blogs!  


Benieuwd naar de volgende stappen die je kan zetten voor het vergroten van je Instagram account voor meer volgers/Likes of reacties? Volg ons voor waardevolle tips & informatie via onze social media kanaal waar jij actief op bent!

Online en nu?

Je klanten zijn ongeacht je branche actief op Facebook, ben jij al echt actief. En gesproken over Instagram marketing, waar begin je?

Google, je beste vriend en makkelijk in gebruik wanneer je iets zoekt. Maar als je gevonden wilt worden op Google, wordt het een stuk lastiger.

Advertenties die aansluiten bij je doelgroep, het vergroten van je online bereik, meer kliks op je website, of doelgerichte sales.

Een unieke en betaalbare website of een uitgebreide website op maat. Wij kijken graag mee wat voor een soort website het beste bij jouw product past.

Wat doen wij?
  • Websites voor MKB & Grote partijen
  • Facebook management organisch & advertenties
  • Instagram management organisch & advertenties
  • Google ondersteuning
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Mijn Bedrijf
  • Multimedia & design
  • Promotievideo's & advertentiemateriaal
Contact

+ 31 (0)24 204 95 88
Dorpssingel 10, 6641 BE Beuningen
info@ros-c.nl
Voor een online groei

Gratis gesprek