X

Je Instagram profiel gebruiken als startpagina zoals bij Google

Gemiddelde leestijd: 5 min | 17-12-2019 | ROS Consultancy

 

In dit blog zie je een aantal voorbeelden van verschillende Instagram biografieën met verschillende tips en toelichtingen. Daarnaast lees je hoe je een zakelijk Instagram profiel beter kunt in zetten en kunt optimaliseren.

 
Snel het antwoord op je vraag: -
1 Waarom je Instagram profiel de nieuwe startpagina is
2 Generatie Y & Z
3 Hotel zoeken via Instagram?

4 Je Instagram Bio = Je header, menu & contentvak

 

Blog over zakelijk gebruik van een Instagram profiel

 

Waarom je Instagram profiel de nieuwe startpagina is

Tegenwoordig met (steeds) meer jongere gebruikers zijn er genoeg gebruikers die Instagram gebruiken in plaats van Google om een bedrijf te bekijken. Dit betekent dat Instagram de eerste ervaring met je bedrijf van deze gebruikers is.

En net als bij je website wil je graag bezoekers omzetten tot klanten. Het doel van je Instagram profiel is om bezoekers te converteren naar volgelingen, hen te laten doorklikken naar je website, een aankoop te laten doen in Instagram of te reageren op je feed etc.

 

Bij het maken van je website ben je bezig geweest met teksten schrijven, aanpassen en herschrijven. Heb je getwijfeld over welke teksten het beste aansluiten bij dat waar jouw bedrijf voor staat en dat wat je graag wilt uitstralen? Je website bestaat uit meerdere pagina’s en deze heb je waarschijnlijk ook geoptimaliseerd om de meeste conversie uit elke pagina te halen.
 

Heb je dezelfde tijd en energie ook in je bedrijfsprofiel op Instagram gestoken?
 

Instagram wordt steeds belangrijker en het maakt dan ook niet uit wat voor een soort bedrijf je hebt. Het is tijd om een bedrijfsprofiel aan te maken. Het is belangrijk hier tijd in te steken. De hoeveelheid tijd is afhankelijk van je doelstellingen: meer volgers/omzet of bereik creëren.

 

Instagram dat met name wordt gebruikt door generatie Y & Z, wordt naast vermaak ook gebruikt als zoekmachine.
Bevestiging en goedkeuring wordt gecreëerd door de zoekresultaten van foto’s & video’s, de hoeveelheid volgers, het aantal likes & reacties op berichten van een pagina.


Recentelijk ben ik een vakantie naar Ierland aan het plannen. Wat is een betere plek om een indruk te krijgen dan te zoeken op Instagram? Een kleine zoektocht door Instagram zal je helpen om erachter te komen welke steden, bezienswaardigheden en locaties je wilt bezoeken.

Met een snelle blik door de hashtag #Ierland en het checken van de pagina @Ierlandtoerisme, kom ik erachter dat ik de Cliffs of Moher een interessante bezienswaardigheid is. Door de foto’s die geplaatst zijn met deze hashtag of het live verhaal te bekijken, kan ik precies zien wat deze bezienswaardigheid inhoudt.

 

Uitleg en verschil tussen generatie Y & Z.
Generatie Y: De millennials (Generatie Y) zijn een demografische generatie, die generatie X opvolgt. Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt deze meestal gehanteerd als geboren tussen 1981 en 2000. Hun ouders zijn veelal van de babyboomgeneratie (1945-1960) of van de generatie X (1961-1981).

Generatie Z: Dit is een demografische generatie, die de Millennials (Generatie Y) opvolgt. Er is nog geen eenduidige definitie van Generatie Z. Het begin wordt in het eind van de jaren 90 of in 2000 gelegd en het einde wordt aangenomen rond 2015 te vallen.

Bron generatie Y & Z informatie: Wikipedia

 

Informatie zoeken via Instagram

 

 

Hotel zoeken via Instagram?

Hetzelfde geldt voor het boeken van een hotel. Ik kies het hotel op basis van de locatie/hashtag en bekijk de foto’s van echte gasten. Dit zijn geen bewerkte en professionele foto’s, maar geven wel de werkelijke indruk van het hotel en hoe dit eruitziet. Als laatste kan ik van de gebruikers die hun ‘’verhaal’’ live delen, bekijken hoe het hotel er op dit moment uitziet.

Zoals eerder aangegeven is je Instagram profiel .. je bedrijfspagina.. je visitekaartje.

 

 

Hotel zoeken via Instagram

 

 

Voor velen voelt het zoeken naar een bedrijf op Instagram in plaats van Google als een betere manier (zeker voor generatie Y & Z). Via Instagram kun je zien hoe producten er in het echt uitzien in plaats van alleen via marketingfoto's op je website.
 

Je kunt snel naar getagde foto's of locaties kijken om te zien hoe andere mensen producten gebruiken of hoe een ruimte eruitziet door de ogen van haar klanten.

Daarom is het belangrijk om een volledig ingericht Instagram profiel te hebben. Hoewel je huidige volgers misschien nooit meer teruggaan om naar je profiel te kijken (tenzij je het vraagt), zullen je toekomstige volgers het zien en is het je enige kans om hen te overtuigen waarom ze je moeten volgen.

 

Klaar om je Instagram profiel te optimaliseren en meer bezoekers naar volgers te converteren? Zo denk ik erover na:

 

 

Je Instagram Bio = Je header, menu & contentvak

Wanneer iemand op je website terechtkomt, wil je dat ze begrijpen wie je bent en wat je bedrijf doet. Dit het liefst zonder dat je bezoekers naar beneden hoeven te scrollen of eindeloos moeten zoeken door je website. De gedeeltes waar je bezoekers het eerste kijken is de header, het menu & het contentvak. Je begrijpt dat dit belangrijk is voor je websitebezoekers. Hetzelfde geldt voor je Instagram profiel.

De header: Dit is het bovenste gedeelte van je website. Hier staat vaak een logo, de bedrijfsnaam, social media of andere icons.
Het menu of navigatie: Dit is de manier waarop de bezoeker door de pagina’s kan navigeren.
Zoals bijvoorbeeld bij ROS Consultancy. Home - Blog - Over ROS - Contact.
De body / het contentvak: Dit is de ruimte waar teksten, afbeeldingen, video's etc. komen te staan.


Je hebt maar een beperkte ruimte om een goede eerste indruk te geven. Het is dus belangrijk dat de bezoeker direct ziet wat hij/zij aan je heeft en wat je voor hem/haar kan betekenen.

Kijk bijvoorbeeld naar het Instagram profiel van
@easyatentnl. Je begrijpt zonder een post van de pagina te zien meteen wat voor een soort bedrijf dit is, wat ze doen en of je erin geïnteresseerd bent.

Hotel zoeken via Instagram

 

Tip voor het schrijven van een goede Instagram bio: in plaats van je bio compleet over jou te maken, probeer je te richten op je doelgroep en hoe je Instagram profiel hen kan helpen of inspireren.

Als ik naar het Instagram profiel van de Kroatië-specialist kijk, kan ik al zeggen dat als ik op zoek ben naar vakantiemogelijkheden in Kroatië, ik dit profiel verder zou bekijken. Zonder ook maar een post te zien, zou ik op de Easyatent website kijken. Als het Instagram profiel goed is ingericht, geeft dit automatisch een stuk vertrouwen aan je bezoeker dat de website dan ook goed zal zijn.

Als je (op maat gemaakte) diensten aanbiedt in plaats van producten, zorg er dan voor dat je je Instagram bio gebruikt om je bezoekers alles te geven wat ze moeten weten. Niet alleen over jou, maar ook over hoe ze contact met je kunnen opnemen!

Amerika & Canada specialist, @ustravel, heeft een fantastische Instagram bio. Het veld 'naam' is namelijk het enige deel van de bio dat doorzoekbaar is op Instagram. Ook heeft UStravel de bio volledig geoptimaliseerd voor zoekresultaten van Instagram door 'Amerika & Canada reizen' als naam te zetten.

Vervolgens introduceert UStravel zich en laat het je onmiddellijk weten wat ze voor jou kunnen betekenen. Door erbij te vermelden hoeveel jaar ervaring ze hebben, geeft dit UStravel direct een extra streepje voor. Want als je al 25 jaar Amerika & Canada reizen verkoopt dan moet het wel goed zijn toch?

Vervolgens geven ze aan: leuke tips & kent de places to go. Door bij het eerste punt al aan te geven hoeveel jaar ervaring UStravel beschikt, geeft dit meer waarde aan de andere twee punten. Als laatste geeft UStravel aan eerlijke prijzen te bieden. Hier zul je ook terug denken aan het eerste punt, want als ze (te) duur zijn, dan boekt men geen vakantie meer.

Vervolgens scrol je door de feed van UStravel en kom je genoeg mooie afbeeldingen, video’s en leuke tips tegen. (hiermee voegen ze woord bij de daad wat ze vertellen in het profiel)

Als ik geïnteresseerd ben in Amerika of Canada voor een rondreis, wegbrengspecial of vakantie kan ik direct via een dm of email contact opnemen. Daarnaast heeft UStravel een telefoonnummer erbij gezet en kan ik ook direct met ze bellen.

Wil ik zelf op de website kijken dan kan dit via de link in de bio. Hier krijg ik zelfs de keuze om de link die bij de specifieke post hoort aan te klikken. (uniek en erg goed)

Met alles wat je zojuist heb gezien, als je geïnteresseerd bent in een reis naar Amerika of Canada is er een grote kans dat je UStravel gaat volgen. Maar dit hoeft niet, het profiel is namelijk open. Om contact op te nemen voor een reis, hoef je namelijk niet te volgen.

 

Hotel zoeken via Instagram

 

 

 

Dit blog wordt wekelijks bijgewerkt