X

Google Analytics

Google Analytics is een van de gratis web analyse tools van Google die je kunt gebruiken voor het meten van allerlei soorten online data.

Wat begint met het simpel meten van het aantal website bezoekers kan je verder invullen tot aan de bronnen, parameters en filters. Wanneer je als bedrijf online actief bent en je een website hebt, dan is Google Analytics eigenlijk bijna verplicht om te gebruiken. Met gemiddeld meer dan 50 miljoen website eigenaren die deze dienst gebruiken, kan je gerust zeggen dat het een populaire dienst is voor websites.

Ben je actief met marketingactiviteiten, zoals advertenties op zoekmachines of social media, dan zal je website waarschijnlijk gekoppeld zijn.

Aangezien je website vaak het middelpunt is van je online activiteit, denk hierbij aan het doorverwijzen van social media naar je website, doorverwijzen uit zoekmachines, de link die op je business kaart staat of de link in je handtekening onderaan de mail.

Het doorverwijzen naar je website is een handige manier om extra bezoekers te generen op je website. Deze extra bezoekers zijn natuurlijk erg prettig, maar het is wel handig om te weten waar deze vandaan komen en waar je de volgende keer nog meer focus op kan leggen om bezoekers te generen. Dit is een van de functies die je kan aansturen vanuit je kennis binnen Google Analytics.

ROS Consultancy raadt aan om Google Analytics te gebruiken voor je website, ongeacht of je commercieel actief bent of niet.

Google Analytics uitleg

  • Introductie
  • Verkeer
  • Tijd
  • Pagina's
  • Bezoekers
  • Snelheid
  • Extra

Of je nu een nieuwe ondernemer bent die zojuist is gestart of dat je al een tijd meedraait, als je met je websites of marketing bent bezig geweest is er grote kans dat je Google Analytics voorbij hebt zien komen. Een nog grote kans is dat je er mee bent begonnen en tegen een (aantal) obstakels bent gelopen en er mee gestopt bent. De meeste website eigenaren kijken alleen naar de bezoekersaantallen (als ze al kijken).

Je merkt dat Google Analytics installeren op je website niet het probleem is, dat komt daarna. Welke statistieken gebruik je, staat het goed ingesteld, is het gekoppeld met andere diensten, staan je filters juist ingesteld en meet je geen dubbele data en heeft je (marketing) team de juiste rechten en bevoegdheden in Google Analytics?

Veel ondernemers besteden dit dan ook uit aan een marketing bureau. Wij komen toch ook nog vaak websites tegen waar we zien dat Google Tag Manager niet juist geïnstalleerd is. Dit is jammer, want je mist hierdoor waardevolle data die je kunt gebruiken om je business te helpen online te groeien maar ook om je website beter en vriendelijker te maken voor je bezoekers.

1. Verkeer
2. Tijd
3. Pagina's
4. Bezoekers
5. Snelheid
6. Extra's

1. Verkeer

Er zijn maar weinig dagen waarop je klanten buiten je winkel te wachten staan ​​om een het nieuwe product te kopen. Deze gebeurtenis zie je bij grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Apple, wanneer ze een nieuwe Iphone uitbrengen. Wanneer dit gebeurd, dan weet je dat het product gewild en waarschijnlijk succesvol gaat worden.

Deze gebeurtenissen zijn niet meer zo vaak als een aantal jaar geleden. Tijden veranderen nu eenmaal. In de afgelopen 10 jaar zijn klanten meer en meer online gaan shoppen. Natuurlijk worden er nog steeds producten gekocht in de winkel en aan de balie. Maar er is een grote kans dat de meeste van je (potentiële) klanten niet meer in je winkelstraat lopen maar online zijn te vinden.

Zoals een winkel normaal gesproken bijhoud, hoeveel klanten er binnen komen en producten er verkocht zijn. Is dit ook belangrijk om online te doen. Zie je dat een bepaald product in de winkel voorbij wordt gelopen of de reis gidsen van een bestemming blijven liggen terwijl de vakken eromheen leeg zijn, dan weet je dat dit product niet aanslaat. Je haalt dit weg en vervangt het met een ander product, je test en probeert de winkel vol te leggen met alleen maar producten die klanten graag kopen.

Je snapt dat dit belangrijk is om de winkel draaiende te houden maar waarom doe je die niet online?

Google Analytics statistieken zijn belangrijke tools om dit online goed te bekijken. Je krijgt bruikbare gegevens over je website. Gegevens die je kunt gebruiken om slimme marketing en beter doordachte zakelijke beslissingen te nemen.

De meest elementaire statistiek is websiteverkeer. Deze statistiek vertelt u hoeveel mensen je website gedurende een bepaalde periode bezoeken. Of je nu meer verkeer genereert via betaalde Google/social media advertenties, een link op je business kaart of via een nieuwsbrief. Dit zijn nuttige statistiek voor ondernemers om te zien hoe hun website presteert in termen van bezoekers.

 

1.a. Verkeers bronnen

Je ontvangt bezoekers via Google, social media, advertenties en nog tientallen andere plekken. Je wilt als ondernemer of marketeer hier natuurlijk inzicht in hebben. Als je advertenties en campagnes niet goed meet dan ben je geld aan het verspillen. Het is belangrijk dat je weet wat werk en wat niet.

Dat kan nu met de functie Verkeersbron in Google Analytics.

De ondernemer heeft meerdere manieren om mensen te interesseren voor zijn bedrijf. We helpen onze klanten meer bezoekers naar hun website te halen. Met hun betaalde zoekadvertenties,Facebook marketing & Instagram marketing .

Er is geen eenduidige combinatie om te gebruiken, dit hangt o.a. af van je. We zijn actief en gespecialiseerd in de toerisme & recreatie branche. Van klanten uit deze branche hebben we de kennis al in huis. Bedrijven uit andere branches helpen we graag en hier staan we uiteraard klaar voor.

Maar terug naar de bronnen, waar komen je bezoekers vandaan? Hoe presenteren we de campagnes, krijgen ze genoeg mensen om uw webpagina's te bezoeken? Brengen gebruikers voldoende tijd door op de bestemmingspagina?

Een van de handigste Google Analytics-statistieken is Verkeersbron. Het toont de exacte bron van het verkeer op je website. Deze statistiek biedt een gemakkelijke manier om te weten welke kanalen het meest relevante verkeer naar je website brengen.

Je komt bij optie via:

1.b. Social media

Social media is een van de meest invloedrijke kanalen geworden om potentiële klanten te bereiken. Het is ook de plek waar bedrijven zich zelf kunnen laten zien. Het gebruik van social media is volledig gratis.

Het gebruik hiervan draagt bij aan je bezoekers op je website.

Het is dus belangrijk te weten via welk sociaal media kanaal je de meeste bezoekers ontvangt op je website

Eén statistiek die is ingebouwd in Google Analytics, helpt je dat precies zien. De statistiek voor sociale media hier toont een uitsplitsing van verkeer van verschillende sociale mediakanalen.

Hiermee kunt u bepalen welk sociaal media het meest geschikt is voor je bedrijf en waar je de meeste relevante bezoekers van ontvangt.

Wij helpen bedrijven bij Facebook marketing & Instagram marketing . Vul het formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Je komt bij optie via:

 

 

 

Gemiddelde tijdsbesteding

Met steeds minder bezoekers in winkels, lopen ondernemers een kans op een bedrijf tot klant relatie mis. Ze krijgen niet langer de interactie met hun klanten om meer te weten te komen over hun voorkeuren zoals ze gewend waren voor het begin van online winkelen. Daarnaast zijn er tegenwoordig genoeg bedrijven die hun diensten of producten alleen nog maar online aanbieden.

Daarom zijn de statistieken van Google Analytics zo belangrijk! Deze statistiek laat zien hoeveel tijd (gemiddeld) een gebruiker op je website doorbrengt. Dit is een goede indicatie van hoe je website inhoudelijk presteert.
Zie het als een bezoeker die naar je winkel komt, is deze winkel overzichtelijk, duidelijk, netjes, goed ingericht etc, dan zal de bezoeker waarschijnlijk lang blijven. Is de winkel rommelig, niet duidelijk, en zijn de producten moeilijk te vinden. Dan is er een grote kans dat de bezoeker snel weer vertrekt.

Wat zie je bij jouw website?
Is dit een korte duur? -> Dan is het tijd om je contentstrategie te herzien en naar iets te zoeken dat mee aansluit bij de wensen van je publiek.

Je komt bij deze optie via:

 

Gemiddeld aantal pagina's per bezoek

We hadden het er net al even over, de winkel. Is deze goed ingericht, duidelijk en overzichtelijk of rommelig.

Waar bezoekers een winkel centrum (internet) inlopen en een winkel bezoeken (tegenwoordig een website) Kun je afhankelijk hoelang ze in een winkel (tegenwoordig een website) goed zien, of deze winkel producten had die de bezoeker interesseerden.

Blijven (veel) bezoekers langer op een pagina dan de andere, en is hier duidelijk verschil in te zien. Dan kan je concluderen dat de inhoud van deze pagina als interessant wordt gezien.

Wil je zien hoeveel pagina's je bezoekers gemiddeld bezoeken?

Je komt bij optie via:

Bezoeker komt op de website -> Informatiepagina 1 -> Product pagina -> Bedankt pagina
Bezoeker komt op de website -> Informatiepagina 2 -> Exit

 

Je ziet dat bij informatie pagina 1 bezoekers door klikken naar de product pagina en hier volgens een product kopen.

Het is handig om te weten als ondernemer welke pagina's dit zijn en welke niet.
Het kan je onder andere helpen om de juiste navigatie structuur van je website te maken.
Op deze manier kan je de focus op de juiste pagina's zetten.

Bij Google Analytics kan je de informatie hierover vinden bij 2 opties.
Je komt bij optie via:

 

 

 

Top pagina's

De top pagina's van je website, wat zijn dit? Dit is volledig afhankelijk van het doel van je website en zal per pagina's verschillen.
Is je doel om een bezoeker zo lang mogelijk op een pagina te houden, een aankoop te doen of wil je graag dat een bezoeker zich inschrijft voor een nieuwsbrief.

Daarnaast is de filter bepalend voor wat voor jouw een top pagina is.
Google Analytics geef je de basis mogelijkheden om te filteren op:
- Sessies
- Nieuwe sessies
- Nieuwe gebruikers
- Bouncepercentage
- Pagina's/sessie
- Gem. Sessieduur
- Transacties
- Opbrengst
- Conversiepercentage van e-commerce


Het is dus afhankelijk of jouw doel nieuwe sessies of misschien wel conversiepercentage van e-commerce is.
Naast deze basis filters zijn er nog tientallen andere mogelijkheden hoe je de filter kan instellen en hoe je deze kan bekijken.

Je komt bij deze optie via:

Exit pagina's

Wat zijn exit pagina's bij Google Analytics? Dit zijn de pagina's waar je bezoekers de website verlaten.

Wanneer een bezoeker in je fysieke winkel niet kan vinden waar die naar op zoek is dan vertrekt die. Dit is precies het zelfde online, komt er een bezoeker op je website en kan die bezoeker het niet vinden of sluiten de wensen/verwachtingen niet aan bij wat er gevonden wordt, dan gaat die weg. Natuurlijk wil je dit als ondernemer niet, je wilt graag dat je bezoekers makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. En dat ze overgaan tot een koop/sale.

Wanneer dit gebeurd in de fysieke winkel dan pas je de winkel aan. Maar hoe doe je dit online en kom je er achter welke pagina's zit zijn?

Nu komen de statistieken naar voren. Bij de exit pagina's optie bij Google Analytics kan je zien waar bezoekers vertrekken.

Je komt bij deze optie via:

We geven je hier 3 tips!

1. Responsive webdesign  

Je hebt een browser (bijv. Google of Edge) die je het meest gebruikt en waar je vanuit werkt. Controleer je pagina's in verschillende browsers en apparaten. Wanneer er een bezoeker komt op een pagina die niet correct wordt weergegeven dan is er een grote kans dat de bezoeker direct weg is.
 

2. Up to date  

Zorg ervoor dat je pagina's up to date zijn. Hoe geweldig je content ook is, wanneer er geen nieuwe content bij komt raken bezoekers uitgekeken. Het is belangrijk dat je content up to date en correct is. Vernieuw je website wekelijks!
 

3. Links  

Werken alle interne en externe links nog? Niks vervelender voor de bezoeker dan op een link klikken die niet werkt..

 

Bounce rate

Wat is Bounce rate bij Google Analytics?

Bounce bij Google Analytics betekend dat een bezoeker na het bezoeken van een 1 webpagina direct de website verlaat. Dit betekend niet dat de bezoeker je merk niet goed vind, het kan zijn dat de bezoeker alleen wil rondkijken of dat de website niet had waar die naar op zoek is.

Als een gebruiker een pagina verlaat, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat ze uw merk niet mogen. Ze hebben misschien gewoon niet gevonden wat ze zochten of willen rondkijken.

 

Verschil tussen Bounce & Exit rate?

Het verschil tussen bounce en exit pagina's bij Google Analytics?
Bij een bounce bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoek van 1 webpagina. Bij een exit bij Google Analytics verlaat een bezoeker de website na het bezoeken meerdere webpagina's.

We hebben hier een voorbeeld gemaakt om het verschil tussen de bounce & exit rate uit te leggen. Bij sessie 1, 2 en 5 is er sprake van een bezoeker die verschillende pagina's op de website bezoekt en vervolgens de website verlaat. Sessie 1, 2 en 5 worden gerekend bij je exit rate/ exit pagina's.
Bij sessie 3 en 4 is er sprake van een bezoeker die 1 pagina op je website bezoekt en vervolgens weer vertrekt. Sessie 3 en 4 worden gerekend bij de bounced gebruikers.

Wanneer je een hoog bounce rate hebt, betekend dit dat bezoekers dus direct weggaan na een bepaalde web pagina. Dit kan betekenen dat de pagina geen goede content heeft maar het ook zijn dat je focust op de verkeerde doelgroep voor je website.
We kunnen je hierbij helpen, wil je graag aan de slag om je bounce rate naar beneden te halen op je website? Neem dan contact met ons op.

 

 

 

Unieke gebruikers versus terugkerende gebruikers

Unieke gebruikers: Dit zijn bezoekers waar de sessie voor de eerste keer wordt geregistreerd. Het kan natuurlijk voorkomen dat deze bezoeker al vaker is op je website is gekomen. Waarom wordt die dan opnieuw als eerste sessie geregistreerd?

Dit is afhankelijk van de cookie instellingen van de bezoeker. Wanneer een bezoeker op de website komt, hier een aantal pagina's bekijkt en vervolgens vertrekt en voordat hij opnieuw op de website komt zijn/haar cookies heeft verwijderd. Dan wordt deze gebruiker ''opnieuw'' als nieuwe bezoeker (sessie) gerekend.

Terugkerende gebruikers: Dit zijn bezoekers die al vaker een sessie hebben gehad op je website en de cookies niet verwijderd hebben. Google Analytics herkent deze gebruiker aan een unieke ID code die per gebruiker wordt aangemaakt. Deze is volledig anoniem om de privacy van de bezoeker te waarborgen.

Je komt bij optie via:











 

Gemiddeld aantal pagina's per bezoek

We hadden het er net al even over, de winkel. Is deze goed ingericht, duidelijk en overzichtelijk of rommelig.

Waar bezoekers een winkel centrum (internet) inlopen en een winkel bezoeken (tegenwoordig een website) Kun je afhankelijk hoelang ze in een winkel (tegenwoordig een website) goed zien, of deze winkel producten had die de bezoeker interesseerde.

Blijven (veel) bezoekers langer op een pagina dan de andere, en is hier duidelijk verschil in te zien. Dan kan je concluderen dat de inhoud van deze pagina als interessant wordt gezien.

Wil je zien hoeveel pagina's je bezoekers gemiddeld bezoeken?

Je komt bij optie via:

Gedrag:

Bezoeker komt op de website -> Informatiepagina 1 -> Product pagina -> Bedankt pagina
Bezoeker komt op de website -> Informatiepagina 2 -> Exit

 

Je ziet dat bij informatie pagina 1 bezoekers door klikken naar de product pagina en hier volgens een product kopen.

Het is handig om te weten als ondernemer, welke pagina's dit zijn en welke niet.
Het kan je onder andere helpen om de juiste navigatie structuur van je website te maken.
Op deze manier kan je de focus op de juiste pagina's zetten.

Bij Google Analytics kan je de informatie hierover vinden bij 2 opties.
Je komt bij optie via:











 

Leeftijd & Geslacht

Of je nu een bedrijf bent wat zich richt op de lokale diensten of juist nationaal of internationaal. Je bedrijf zal door de bezoekers die vinden wat ze zoeken als prima worden beschouwd terwijl de andere bezoekers het juist niet interessant vinden. Het is daarom belangrijk om te weten wie en wat de personen zijn die jouw bedrijf aanspreken.

Komen er bijv. veel jonge bezoekers, meer mannen of vrouwen op je website? Afhankelijk hiervan kun je de content en de manier hoe je deze bezoekers aanspreekt aanpassen. Zodat de content beter gaat bij de wensen van de bezoeker.

Marketing tip: Komen er veel jonge bezoekers op je website maar gebruik je als marketing uiting alleen Facebook, dan is het wellicht een idee om ook een Instagram account voor het bedrijf aan te maken.

Als online marketing bureau kunnen we je helpen met je Facebook & Instagram management voor organisch & advertenties. Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Wil je de leeftijd & geslacht van de bezoekers van je website bij Google Analytics bekijken?
Je komt bij deze optie via:











 

Locatie & taal

Met een wereld die bijna volledig online is aangesloten worden producten makkelijk online besteld. Vanuit bed, op de bank of onderweg het is bijna overal mogelijk om op 't internet te gaan en iets online te bestellen..

Het is geweldig dat er vanuit zoveel verschillende hoeken van de wereld bezoekers op je website kunnen komen. Echter is wel belangrijk dat je weet welke landen dit zijn, je hebt namelijk een doelgroep waar je als bedrijf op focust. Verkoop je als webshop online producten, als reisbureau vliegtickets of lokale diensten en producten. Dan is het leuk dat er bezoekers uit Brazilië op je website zitten maar hier heb je dan eigenlijk niets aan en zorgen juist voor een onjuist beeld van analytische relevante informatie.

Het zelfde is van toepassing voor de taal optie bij Google Analytics, wellicht heb je een groot aantal bezoekers uit het buitenland en loop je sales van deze bezoekers mis omdat je website geen vertaal optie heeft.

Je komt bij de optie voor locatie & taal bij Google Analytics via:

Context 1
Context 2

Website snelheid

De snelheid van je website is erg belangrijk, bezoekers houden niet van lang wachten. Google Analytics kan ook goed benadrukken hoe elk van uw pagina's presteert in termen van laadsnelheden. Het is wetenschappelijk onderzocht en bewezen dat de eerste 10 seconden van het bezoek cruciaal zijn. Je wilt natuurlijk niet dat daarvan 5 aan laadtijd worden verspild.

Wil je hier meer over lezen? Zie Onderzoek naar Dwelltime

Voor een betere gebruikerservaring is het belangrijk dat je webpagina's snel laden.
Heb je geen idee hoe je dit kan bekijken en testen van je website? Google Analytics helpt je hierbij.

Er zijn 3 opties om de snelheid van je website bekijken bij Google Analytics. Je kan per optie dieper gaan om zo gedetailleerde informatie te zien over je webpagina's.

UTM-parameters

UTM-parameters zijn tags die je aan een URL toevoegt. Wanneer een gebruiker op een URL met UTM-parameters klikt dan worden er tags voor tracking teruggestuurd naar je Google Analytics. Google Analytics je precies vertellen wanneer een gebruiker je website bezocht heeft en welke UTM link hij/zij heeft gebruikt, ook kan je hiermee precies het gedrag van de gebruiker zien.

Dit is van essentieel belang wanneer je advertenties draait dat je UTM parameters gebruikt. Hiermee krijg je echt belangrijke informatie over hoe je campagnes presteren. Vervolgens stelt je de conversiedoelen in Google Analytics in. Met deze statistiek en opties kan je specifieke doelen voor je website instellen. Zoals elke keer dat iemand een contact formulier invult of elke keer dat iemand een aankoop doet op je website. Zo zie je precies welke pagina's of contentbronnen bijdragen aan die doelen.
Dit is belangrijk voor je website eigenaar!

Als je dit ook voor jouw website ingesteld wilt hebben, onze specialisten staan klaar om je te helpen. Vul het formulier in of bekijk een van de Google pakketten onderaan de pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

 

 

Google certificaten

Google Analytics

De Google Certificaten voor Analytics. Deze certificaten zijn te behalen bij Google zelf en je hebt uitgebreide praktijk kennis nodig van de digitale analyses en het Google Analytics-platform nodig om het Google Analytics IQ te behalen.
De cursussen van Google vormen een duidelijk startpunt wanneer je hier mee aan de slag wilt. Voor zowel nieuwkomers als voor ervaren gebruikers. Je moet door alle stappen en processen heen om deze te behalen.

Er zijn 4 verschillende certificaten te behalen voor Google Analytics.
1. Google Analytics for Beginners (Google Analytics start)
2. Advanced Google Analytics (Google Analytics voor gevorderden)
3. Google Analytics for Power Users (Google Analytics voor ervaren gebruikers)
4. Getting Started With Google Analytics 360 (Aan de slag met Google Analytics 360)

 

Google certificaten ROS Consultancy

Je Google accounts goed geregeld

De afgelopen jaren hebben wij al tientallen Google Analytics, Tag Manager, Search Consoles, Ads en Mijn Bedrijf accounts
goed ingericht en zichtbaarder gemaakt voor de online bezoekers & zoekmachines.

Aan de slag met je Google accounts!

 

 

ROS Consultancy is trotse bezitter van alle 4 de Google Analytics certificaten.

Dit betekend dat we meerdere lessen, cursussen en toetsen hebben met een score gemiddeld hoger dan 80% hebben behaald.

 

 

Aan de slag

Start

350Eenmalig
  • Maandelijks €130,-
  • Installeren
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google support 2 uren

Professioneel

425Eenmalig
  • Maandelijks €180,-
  • Installeren
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console
  • Google Mijn Bedrijf
  • Maandelijks rapport
  • Google support 3 uren
 
HOT

Business

500Eenmalig
  • Maandelijks €300,-
  • Installeren
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console
  • Google Mijn Bedrijf
  • SEO (Zoekmachineoptimalisatie) check
  • Maandelijks rapport
  • Google support 5 uren

Maatwerk

+Maatwerk
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Merchant Account
  • SEO (Zoekmachineoptimalisatie)
  • SEA (Adverteren in zoekmachines)