X

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is gratis software dienst van Google waarmee je verschillende soorten code (tags) op je website kunt installeren en aanpassen. Het grootste voordeel van Google Tag Manager is je tags kan implementeren zonder hulp van (web)ontwikkelaars. Dit is een groot voordeel en geef veel flexibiliteit als je bijvoorbeeld een bepaalde periode data verzamelen of testen wilt uitvoeren.

Google Tag Manager zorgt ervoor dat je bij aanpassingen in je website niet bij de broncode van de website komt en dus verstoren maar dat je toch aan de achterkant van een website wijzigingen kan doorvoeren.

Goede voorbeelden van tags zijn Google Analytics-tracking code, Google Analytics-gebeurteniscodes, Google Ads-conversiescript en remarketing tags. Er zijn nog veel meer soorten code’s die met Google Tag Manager aan je website kunnen worden toegevoegd, inclusief aangepaste codes.

Lees hier verder over bij Google Tag Manager uitleg.

Google Tag Manager uitleg

  • Introductie
  • Tags
  • Triggers
  • Variables
  • Mappen & Folders
  • GTM VS GA

Of je nu een ondernemer bent die zojuist is gestart of dat je al een tijd meedraait, als je met je websites of marketing bezig geweest is er grote kans dat je Google Tag Manager voorbij hebt zien komen. Een nog grotere kans is dat je er over gelezen hebt en dat je het te ingewikkeld /tijdrovend of dat je geen kennis genoeg had voor het toepassen hiervan.

Veel ondernemers besteden dit dan ook uit aan een marketing bureau. Wij komen toch ook nog vaak websites tegen waar we zien dat Google Tag Manager niet juist geïnstalleerd is. Dit is jammer, want je mist hierdoor waardevolle data die je kunt gebruiken om je business te helpen online te groeien maar ook om je website beter en vriendelijker te maken voor je bezoekers.

In deze module vind je informatie van Google Tag Manager over
1. Introductie
2. Tags
3. Triggers
4. Variables
5. Mappen & Folders
6. GTM VS GA

Tags

Wat zijn Tags bij Google Tag Manager?
Tags zijn in het algemeen stukjes code die je insluit in het Javascript of de HTML van je website om bepaalde data te verzamelen.

Voor ondernemers & marketeers zijn er een aantal tags die noodzakelijk zijn bij een website. Waar komen je bezoekers vandaan, hoelang blijven ze gemiddeld op je website, heeft de bezoeker een video afgespeeld, een aanvraag formulier ingevuld, op welke links ze hebben geklikt en zelfs op welke producten ze uit hun winkelwagentje hebben verwijderd.

Elke tag heeft zijn eigen missie en volgt iets anders. Je kunt bijvoorbeeld een tag aanmaken om te zien hoeveel mensen het aanvraag formulier invullen. Deze tag kan vervolgens gedetailleerde data bevatten en deze informatie naar Google Analytics (GA) e Google Ads (Ads) of een andere derde partij (Facebook) sturen.

 

 

 

 

Triggers

Zoals we zojuist bij Tags aangaven, heeft elke tag heeft zijn eigen missie en zijn eigen specifieke functie. Dit kan zijn voor wanneer een bezoeker op een link klikt, een formulier invult, een bestand download etc..
Deze gebeurtenissen staan bekend als triggers.

Het kan zijn dat je wilt bijhouden hoe vaak een bepaald bestand gedownload is of hoe vaak een formulier een formulier is ingevuld. Dit soort gebeurtenissen staan ​​bekend als triggers en aan alle tags moet er ten minste één trigger zijn toegewezen, anders meet het niets.
Voorbeeld:

 

Gebeurtenissen & filters

De eerste basis van triggers hebben we gehad, we gaan nu door naar het tweede gedeelte van de triggers.
Triggers kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdcomponenten: Gebeurtenissen en filters.

Wanneer je een trigger in GTM (Google Tag Manager) gaat configureren, krijg je een lange lijst met soorten triggers waaruit je kunt kiezen.
Dit zijn verschillende types van triggers. Zodra je er een hebt gekozen, kun je de trigger verder instellen met de filters.

Filters kunnen verder worden onderverdeeld in drie delen: variabelen, operator en waarde. Over variabelen kun je verder lezen bij het hoofdstuk variabelen.

Wil je graag meer weten over je Google Tag Manager en kijken wat ROS voor je kan betekenen ?
Vul dan het Formulier ''maatwerk'' en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

 

 

 

Variabelen

Hoewel tags afhankelijk zijn van triggers, zijn triggers weer afhankelijk van variabelen. Variabelen bevatten namelijk de waarde die een trigger nodig heeft om te evalueren en om te weten of die wel of niet moet worden geactiveerd. De tag vergelijkt de waarde van een variabele met de waarde die is ingesteld is in de trigger. Klopt deze variabele, dan voldoet deze aan de voorwaarden van de trigger en wordt de tag geactiveerd.

Tags gebruiken ook variabelen om informatie te verzamelen die kan worden toegevoegd aan je data wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een interactie heeft met de site. Een veelvoorkomend voorbeeld hiervan is dat er een tag wordt geactiveerd wanneer een persoon een bepaald aantal producten aan zijn winkelwagentje toevoegt.

 

Ingebouwde variabelen

Je hebt een hoop verschillende soorten en manieren hoe je de variabelen kan bouwen maar hier komen we nog op terug. Er zijn namelijk al een paar standaard door Google voor je ingebouwd. Dit zijn de meest gebruikte variabelen voor en door GTM gebruikers.

 
# Ingebouwde variabelen Type Componenttype
1 Events Aangepaste gebeurtenis Geen
2 Page Hostname URL Hostnaam
3 Page Path URL Pad
4 Page URL URL Volledige URL
5 Referrer HTTP-verwijzingsbron Volledige URL

Gedefinieerde variabelen

Wil je zelf variabelen maken in Google Tag Manager?
Met zelf ingebouwde variabelen kan je bepaalde processen in het gebruik van Google Tag Manager makkelijker maken.
Deze optie gebruiken we zo dat we zo productief mogelijk aan de slag kunnen met je accounts en niet dubbel bepaalde instellingen, instructies of codes in GTM moeten instellen.

Mappen & Templates

In de mappen optie bij GTM, heb je de mogelijkheid om tags, triggers en variabelen te plaatsen. Met een duidelijke structuur kun je hier deze opties makkelijk en snel terugvinden.

 

Templates

Templates zijn tags en variabele sjablonen die je kunt maken en configureren voor de website.

Google Tag Manager VS Google Analytics

We krijgen regelmatig de vraag, wat is het verschil en welke moet ik gebruiken; de Google Tag Manager of Google Analytics?

Het antwoord is: Beide.
Ben je benieuwd waarom je beide diensten zou moeten gebruiken, Lees dan onze blog waarin we ingaan op de beide diensten Google Analytics en Google Tag Manager.

Google certificaten

Google Tag Manager

De Google Certificaten voor Tag Manager. Deze certificaten zijn te behalen bij Google zelf en je hebt uitgebreide praktijk kennis nodig van de digitale analyses en het Google Tag Manger platform nodig om het Google Tag Manager IQ te behalen.
De cursussen van Google vormen een duidelijk startpunt wanneer je hier mee aan de slag wilt. Voor zowel nieuwkomers als voor ervaren gebruikers. Je moet door alle stappen en processen heen om deze te behalen.

Er is één certificaat te behalen voor Google Tag Manager.
1. Google Tag Manager Fundamentals.

 

Google Tag Manager certificaten ROS Consultancy

Google Tag Manager

Je Google accounts goed geregeld

De afgelopen jaren hebben wij al tientallen Google Analytics, Tag Manager, Search Consoles, Ads en Mijn Bedrijf accounts
goed ingericht en zichtbaarder gemaakt voor de online bezoekers & zoekmachines.

Aan de slag met je Google accounts!

 

 

ROS Consultancy is trotse bezitter van het Google Tag Manager certificaat.

Dit betekend dat we meerdere lessen, cursussen en toetsen hebben met een score gemiddeld hoger dan 80% hebben behaald.

 

 

Aan de slag

Start

350Eenmalig
  • Maandelijks €130,-
  • Installeren
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google support 2 uren
 

Maatwerk

+Maatwerk
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Merchant Account
  • SEO (Zoekmachineoptimalisatie)
  • SEA (Adverteren in zoekmachines)