X

Tips voor je marketing en branding tijdens de coronacrisis

Gemiddelde leestijd: 15 min | 30-03-2020 | ROS Consultancy

 

ROS Consultancy richt zich als full service online marketing bureau op de toerisme en recreatiesector. Dit is helaas één van de branches waar op dit moment grote klappen vallen. Voordat we verder gaan met het blog over tips/hulp bij je marketing en branding tijdens deze coronacrisis willen wij jullie veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd.

Gebruik de onderstaande tips en handvaten tijdens deze coronacrisis om er beter voor te staan wanneer deze crisis voorbij is. Het betreffen algemene tips en kunnen per bedrijf verschillend worden ingevuld.

Mocht je opmerkingen, tips of reacties hebben, dan zien we deze graag tegemoet via info@ros-c.nl.

Blog over tips voor marketing & branding voor bedrijven in de toerisme & recreatie branche

 

 

 

Social Media

We beginnen met één van de belangrijkste marketingkanalen van je bedrijf: social media. We behandelen hieronder de social mediakanalen Instagram en Facebook. Er zijn echter meerdere social mediakanalen waar je deze tips voor kunt gebruiken. ROS Consultancy is primair Instagram- en Facebook specialist. Dit blog richt zich dan ook op deze kanalen.
 

Instagram en Facebook

Er is de afgelopen periode veel veranderd. Reizen die niet meer doorgaan of omgeboekt worden, influencers die thuis zitten en accommodaties die hun deuren tijdelijk moeten sluiten.
 

Geen reizen, geen content?

Voordat je doorgaat met de social mediastrategie die je op dit moment hebt, moet je jezelf afvragen of dit de content is die jouw volgers op dit moment willen zien. De strategie die je waarschijnlijk eind 2019 begin 2020 hebt gemaakt is gebaseerd op de wereld waarin iedereen reist en op vakantie gaat. Met een verbod op reizen, grenzen die gesloten zijn en niet al prettige berichten uit het buitenland, zul je de social mediastrategie waarschijnlijk compleet moeten wijzigen voor de komende periode.

Het is en blijft een platform waar het draait om de waarde van een bericht aan je volgers. Zitten jouw volgers op dit moment te wachten op een deal van vlucht en hotel, een avontuurlijke rondreis, een bungalowtent op een camping met een mooi zwembad of een vakantiehuisje in het zuiden van Frankrijk?

Eigen onderzoek bij verschillende klanten en bedrijven in de toerisme- en recreatiesector:

We zien dat een groot deel van de ‘vakantiegangers’ niet kan wachten tot de coronacrisis voorbij is om een vakantie te boeken en weer te gaan reizen. Dezelfde vakantiegangers zitten op dit moment niet te wachten op productaanbod.
Zoals ze zelf aangeven: “Daar is het op dit moment niet de tijd en het moment voor”.

Reacties van de vakantiegangers gericht op productaanbod in deze tijd:
"Dit is ongepast, asociaal en respectloos naar de mensen die op dit moment zo hard aan het werk zijn en naar alle mensen die overleden zijn tijdens deze Coronacrisis". 

De boodschap is dus duidelijk. De vakantieganger wil geen product zien op dit moment.
Maar wat willen ze dan wel zien? Wat kun je nog wel plaatsen op social media?

Hieronder hebben we drie tips gegeven hoe je hier achter kunt komen, zodat je social media accounts toch waardevol zijn in deze periode.

 

Tips voor Facebook en Instagram

1. ❌ Geen product

Zoals we hierboven al aangaven is het nu niet de tijd om product plaatsingen te doen. Dit is wat we aanraden voor de bedrijven in de reisbranche. Ben je een online webshop en verkoop je producten die veel gebruikt worden in en rondom het huis, dan ligt dit wat genuanceerder.
 

2. ✅ Vraag je volgers wat ze willen

Geen product maar wat dan wel? Vraag de volgers van jouw social mediakanalen wat ze willen zien. In deze tijd waardeert men eerlijkheid en openheid. Wees ook duidelijk en geef aan dat er op dit geen fijn moment is om vakanties te boeken.

Voorbeeld: We gebruiken hier het “best practice” van Amerika en Canada specialist UStravel.nl.

We zien hier dat UStravel.nl het letterlijk vraagt aan de volgers. UStravel.nl geeft de volgers de mogelijkheid om te stemmen wat ze willen zien en geven ook de optie om zelf suggesties te geven.

Storie 1 Vraag – “Nu er op dit moment geen reizen zijn. Wat wil je graag zien bij Ustravel.nl?”
Storie 2 Antwoord – “De uitslag is binnen! Het is overduidelijk! We gaan snel aan de slag met nieuwe inspiratie berichten voor reizen. #staytuned”.

 

 

 

Met een bereik van meer dan 1600 volgers en een uitslag van 95% van de volgers die kiest voor ‘ja’ en 5% die kiest voor ‘nee’, kun je stellen dat de volgers van UStravel.nl ook nu graag geïnspireerd willen worden met reizen. Dit betekent echter niet dat het direct productgerichte berichten van rondreizen of pakketreizen moeten worden geplaatst.

Denk hierbij meer aan content over natuur, steden, informatie etc. UStravel.nl deelt daarnaast een aantal reacties met ons. Zo kwamen er berichten binnen van volgers die graag meer wildlife en sporten willen zien, maar ook geïnteresseerd zijn in een kijkje achter de schermen bij UStravel.nl.

Conclusie:
Via deze manier kun je op een rustige en niet opdringerige manier toch een interactie met je volgers hebben en achterhalen waar op dit moment de behoeftes liggen.

 

3. ✅ Inspireer en deel

Als je bovenstaande tips hebt toegepast op je social mediakanalen is er een grote kans dat het merendeel van je volgers wel geïnspireerd wil worden.
Wij zijn van mening dat bedrijven in de toerisme- en recreatiesector zich online nu vooral niet moeten focussen op product, maar vooral op de beleving en inspiratie.

We hebben hieronder vijf onderwerpen toegelicht die je kunt gebruiken om je volgers te inspireren in deze lastige periode.

- 🌳 Natuur
Laat de omgeving van jouw aanbod zien. Kun je hier wat meer over vertellen?

- 🐨 Dieren/wildlife
Zijn er bepaalde (bijzondere) dieren te vinden in de omgeving van je product die je reizigers kunnen spotten en misschien wel kunnen tegenkomen als ze weer op reis gaan?

- 🕑 Geschiedenis
We gaan terug in de tijd! Wat speelde en gebeurde er vroeger allemaal op de specifieke belangrijke vakantiespots?

- 🥪 Eten & Drinken
Wat zijn de typische gerechten en dranken van de bestemmingen waar jouw klanten heen gaan? Maak hier een lijst van en kijk of je de recepten hiervan kunt achterhalen. Op deze manier halen jouw volgers de vakantiebeleving in huis en kunnen ze hun eigen favoriete drankje of gerecht zelf thuis maken. Tip: vraag jouw volgers om een foto van hun zelfgemaakte drankje of gerecht te delen met je bedrijf.

- 🏆 Team
Hebben je volgers al kennis gemaakt met het personeel? Het is een idee om in deze tijden het team te introduceren bij je volgers.

LET OP: We raden aan alle tips aan je volgers te geven en te plaatsen zonder dat deze gericht zijn op jouw aanbod. Wanneer je deze tips geeft met een product/deal/prijs/pakket erachter dan zal deze naar onze mening waarschijnlijk minder goed worden ontvangen.

 

Google

Als bedrijf kun je niet om Google heen. Ongetwijfeld dat je bij één van de Google programma’s die je gebruikt al meldingen hebt gezien over COVID-19 (Coronavirus). Zowel Google als Facebook is erg actief met meldingen, waarschuwingen, informatie en linkjes naar de officiële kanalen van de overheden.

Zie hier een aantal voorbeelden van Facebook, Instagram en Google:


Google
 

Facebook
 

Instagram
 


Facebook en Google zullen ongetwijfeld een daling zien in het budget van bedrijven dat gespendeerd wordt aan campagnes. Dit is een logisch gevolg van de afnemende omzet. Voornamelijk in de toerisme- en recreatiesector waar de omzet soms wel met 100% kan dalen, is het niet realistisch om advertentiecampagnes te hebben draaien.
Aangezien de vakantieganger op dit moment niet mag reizen en vooral nu ook geen behoefte heeft om een vakantie te plannen, is het geen geschikt moment om advertentiecampagnes te laten lopen.

Vraag: Is de consument op dit moment in staat om een vakantie boeken?
Antwoord: Voor het einde van de zomer, begin van de herfst of al voor 2021 is die mogelijkheid er wellicht. Voor de maanden mei en juni, is dit op het moment helaas niet de juiste tijd.

Vraag: Heeft de consument op dit moment behoefte aan inspiratie?
Antwoord: Dit verschilt per doelgroep maar over het algemeen: Ja

Vraag: Wil de consument graag op vakantie?
Antwoord: De consument wil wel op vakantie, maar dit is niet mogelijk op dit moment.

 

Waar het normaalgesproken gebruikelijk is om te adverteren op deze termen, wordt dit op dit moment niet gedaan door bedrijven in de reisbranche. Je wil als bedrijf niet geassocieerd worden met de eerste berichten die op Google worden getoond op zoektermen.

 

Google Tips

Voor het gebruik van je verschillende Google accounts geven we je de volgende tips:

 

Google Ads (Google Adwords)

Met een omzet die bijna volledig wegvalt, zullen de Google Ads bij de meeste bedrijven snel terug worden geschroefd.

Geen budget voor Google Ads?
Als er weinig of geen budget meer is voor je marketingstrategie, raden we je aan om je Google Ads op dit moment uit te zetten. Heb je al flink aan je SEO gewerkt? Dan is dit het moment om hier van te profiteren, zet die Google Ads uit (of heel laag) en blijf zoekverkeer verder kosteloos ontvangen.

Wel budget voor Google Ads?
De behoeften van het product blijft, mensen blijven vakanties boeken alleen zullen ze de aankoop op dit moment uitstellen. Heb je budget om te kunnen adverteren? Dan raden we je toch aan dit budget terug te schroeven. Tip: Probeer nu om de product ads om te buigen naar inspiratie ads.

 

Zoekmachineoptimalisatie

SEO ook wel Search Engine Optimization en in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie genoemd. We raden aan om hier op dit moment als het mogelijk is, extra tijd aan te besteden. Zoals we hierboven aangaven blijft de behoeften naar het product. Men blijft ook behoefte hebben om op vakantie te gaan en dus vakanties te boeken, alleen is wordt het moment van aankopen uitgesteld.

Wat we met deze strategie willen bereiken is, werken aan de achterkant van je bedrijf. Wanneer de coronacrisis voorbij is en de vakantieganger weer online opzoek gaat naar zijn/haar vakantie, jouw bedrijf (meer) bovenaan bij de zoekmachines staat. Je hebt ongetwijfeld wel een lijst met ‘werkzaamheden’ om je website te veranderen/verbeteren die zijn blijven liggen. Dit is moment om deze lijst op te pakken.

Bijvoorbeeld: Het vernieuwen van de content en de afbeeldingen.

We geven je hier drie concrete tips om de SEO van je website te verbeteren.

1. Personeel dat op dit moment tijd over heeft.
We hebben het niet over het op de schop nemen van de ‘over ons’ pagina. Wat wel een mogelijkheid is, dat je jouw personeel reisverhalen of blogs laat schrijven over hun eigen ervaring met het product en/of reizen.

Je medewerker kan zijn/haar eigen pagina, verhalen en leuke tips delen met de bezoeker. Het grote verschil tussen de ‘over ons’ pagina en deze pagina is, dat bij de ‘over ons’ pagina in het kort een verhaal over de medewerker wordt verteld. Op de eigen pagina van de medewerker is er veel meer persoonlijke informatie van de medewerker te vinden. Als laatste tip kun je op de ‘over ons’ pagina interne links plaatsen. Deze links leiden naar de eigen pagina’s van de medewerkers. Dit is goed voor de zoekmachineoptimalisatie.

Zie hier een voorbeeld van hoe je deze pagina op je website kunt opbouwen:

Voorbeeld:

www.jouwwebsite.nl/reisverhalen
www.jouwwebsite.nl/reisverhalen/medewerker1


Daarnaast zullen je medewerkers deze link waarschijnlijk sneller gebruiken om te delen op hun social media of met hun familie en vrienden. Dit voelt voor hen als een persoonlijke en daarom als eigen pagina.

2. Social media en landingspagina’s
We hebben hierboven bij de social media een aantal tips gegeven over hoe je aan de slag kunt gaan met content. Hieronder geven we een voorbeeld hoe we deze tips kunnen toepassen door specifieke landingspagina’s aan te maken.

Voorbeeld: Eten & Drinken
‘’ ‘Wat zijn de typische gerechten en dranken van de bestemmingen waar jouw klanten heen gaan? Maak hier een lijst van en kijk of je de recepten hiervan kunt achterhalen. Op deze manier halen jouw volgers de vakantiebeleving in huis en kunnen ze hun eigen favoriete drankje of gerecht zelf thuis maken. Tip: vraag jouw volgers om een foto van hun zelfgemaakte drankje of gerecht te delen met je bedrijf.’’

Maak een landingspagina op je website aan met gerechten en dranken. Op deze pagina kun je vervolgens aan de slag met gerechten en dranken van al je bestemmingen.

3. Google vriendelijkheid
Een Google vriendelijkheidstest van ROS Consultancy is nu wellicht een goed idee. Zijn je pagina’s goed opgebouwd? Zijn je pagina’s veilig? Zijn je pagina’s geoptimaliseerd?

- Meta analyse
Zijn je al pagina's gevuld met de juiste meta beschrijvingen en pagina titels?

- Afbeeldingen
Een afbeelding op je website als toevoeging bij de tekst over je product is heel goed. Maar hoe zwaar is de afbeelding die je zojuist op de website hebt geplaatst aan de achterkant van je website? Wist je dat: grote afbeeldingen de laadtijd van je website naar beneden halen en dat de gemiddelde bezoeker niet langer dan 5 seconden wilt wachten op een pagina?

Zijn de afbeeldingen van je website allemaal goed geoptimaliseerd?

- XML Sitemap
Het is belangrijk om XML sitemaps aan te maken voor je website. Dit bevordert en helpt zoekmachines om je website te crawlen. Je kan dit doen bij zowel Google als de zoekmachine Bing. Hieronder vind je twee linkjes om zelf Google en Bing XML Sitemap te maken.
Link: Google Sitemap
Link: Bing Sitemap


- Veiligheid
Is je website volledig HTTPS, of zijn er pagina's die HTTP verwijzingen hebben?

Toelichting HTTP en HTTPS:
HTTPS is een wijziging van de HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) die wordt gebruikt om de uitwisseling van content op het internet mogelijk te maken. De “S” staat voor secure (veilig), waardoor de HTTP-verbinding wordt versleuteld.

Denk bij HTTPS aan een besloten vergadering.
Alleen de personen die deelnemen aan de vergadering zien en weten wat er gebeurt tijdens de vergadering.

 

Google Mijn Bedrijf

Voor onze lezers die niet bekend zijn met deze dienst van Google.
‘Google Mijn Bedrijf’ is het informatieblok aan de rechterkant van je zoekresultaten. (Wanneer je via je computer een bedrijfsnaam intypt).

Google geeft hier meerdere opties voor de manier waarop je nieuwsberichten en/of wijzigingen over je bedrijf kan delen met Google.

Hieronder vind je drie afbeeldingen met daarop punten die je bij Google Mijn Bedrijf kan oppakken.
We raden aan dit zo spoedig mogelijk op te pakken. Dit is namelijk iets waar de Google gebruiker veel naar kijkt. Is je informatie hier niet op orde dan verminderd dit de kans dat de bezoeker naar jouw website klikt.

 

Google  

Tot slot

Dit zijn enkele blogtips voor je marketing en branding tijdens de Coronacrisis. We wensen je veel succes toe tijdens deze periode en hopen dat onze tips jouw bedrijf verder kunnen helpen!

Wil je bovenstaande tips graag oppakken, maar weet je niet hoe of loop je tegen een probleem aan en wil je graag hulp bij social media, Google of je website? ROS Consultancy probeert haar klanten en ook andere bedrijven in de reisbranche ondersteuning te bieden. Het is op dit moment niet de tijd om te verkopen, maar vooral de tijd om elkaar te helpen.

Wil je één van de bovenstaande tips oppakken maar weet je niet hoe?
Claim hier:

Gratis online marketing ondersteuning tijdens de coronacrisis

ROS Consultancy helpt de bedrijven met online marketing ondersteuning tijdens de Coronacrisis.